- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjette årgången. 1897 /
352

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Modern konstindustri på utställningen. Af Carl G. Laurin. Med 27 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

352

cari, g. laurin.

vas med lejon, dekorerad ak wilhelm fischer.
Det kongelige porcellainsjabrik i Köpenhamn.
Tillhör v. häradshöfdingen G. B. A. Hohn.

ske bör man sätta hans påfågelfris i
entrérummet och hans på konstutställningen
exponerade fris af vilda djur i matsalen.
Bägge äro ritade af konstnären Reistrup
och bestå af glaserade lerbitar insatta i
det våta bruket. I gedigen praktfull
effekt påminna dessa friser om Assyriens
eller Babylons konst; stor verkan nås
genom enkla medel, och djurkarakteristiken
har mycket gemensamt med de assyriska
reliefernas lejon, dessa jaktbyten för en
Assurbanipal eller en Assarhaddon, som
beundrande igenkände sig själfva i sina
offers vilda blodtörst och kungliga later.
Kählers utställning har på en gång något
omväxlande och homogent, och man
finner i hans mörkröda, metallglänsande
fajanser en dyster, passionerad glöd, som gör
dem lämpade att pryda vägghyllor,
ofvanför hvilka Eugene Jansons, Bruno
Liljefors’ eller Karl nordströms
dekorativa, af smärtsam lidelse fyllda taflor

äro infällda i det mörka
träverket.

Äro manlig styrka och
enhetlig färg utmärkande för de
Kählerska fajanserna, så är å
andra sidan kvinnlig själfull
förfining ett hufvuddrag hos
porslinet från üen
kongelige och Bing &
Grön-dahls fabriker. I det
öfverlägsna materialet har den
svåraste teknik
underglasyrmål-ning) användts för att bilda
underlaget till de drömsyner,
konstnärer som W. fischer,
Liisberg, prof. Krogh m. fl.
frammanat på det blekblåa
porslinet. Det ligger verkligen
i detta något af Danmark, af de
gröna öarna skilda af
hafsvikar och sund, ibland skymda
af en lätt dimma, genom
hvilken de frodiga bokskogarna
skymta fram, och där de
stora herregårdarna med ärevördiga
lindar ligga i högförnämt lugn vid dammar,
där svärdsliljor och näckrosor växa i det
stilla vattnet. Allt detta — och bäst ju mer
det är stiliseradt — framställer det danska
porslinet, »Fuglen som skreg over øde
vande» eller de hvita påfåglarnas eleganta
former, staffage i någon dansk
midsommarnattsdröm, så förträffligt insatta mot
den blå bakgrunden, blommans späda
bräcklighet, isbjörnen tjutande af
hunger, förfärande trots den lilla skalan —- allt
inpassas i en konstindustri, hvilken hvad
teknisk utbildning och konstnärliga
krafter beträffar är förstklassig. Till och med
byster i porslin — något som låter
fa-saväckande och i allmänhet också är det
— hafva här af skulptören Bramstrup
modellerats med säker psykologi och
utan spår af obehaglig glatthet. Dock,
här vore kanske på sin plats att
återuppväcka den gamla lagparagrafen i sa-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:42:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1897/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free