- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjette årgången. 1897 /
362

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Öfversikt af nyare dansk målarkonst. Af N. V. Dorph. Öfversättning från författarens manuskript. Med 6 bilder (Fortsättning och slut)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

362

n. v. dorph.

hos ingen annan dansk konstnär finnas
förenade i så mäktiga proportioner eller
äro af så storslagen karakter.

Joakim Skovgaard är son till
Danmarks utmärkte gamle landskapsmålare
P. C. Skovgaard och äldre broder till
Niels Skovgaard, hvars fina och
egendomliga konst är mycket besläktad med
Joakims till art och utseende men ännu
knappast fullt utvecklad. Traditionen från
faderns och hans samtidas konst är hos
dem bägge — midt under alla
experiment — lefvande, och bildar en osynlig
men omisskännelig bro mellan gammalt
och nytt, ett band, som binder all deras
verksamhet vid den danska konstens
gamla moderstam.

Joakim Skovgaards tidigare
landskapsstycken äro direkta ättlingar af faderns
måleri, och han målar ännu någon gång
små taflor, i hvilka den gamla konstens
noggranna och rättframma sätt att
betrakta tingen blifvit med stor omsorg
upptaget. Hans verksamhet är annars
ganska omfattande; i val af material och
i uttryckssättet är han så universel som
få andra. Det utomordentliga dekorativa
sinne han är i besittning af tar sig högst
ovanliga och fantasirika uttryck i
keramiska a’rbeten, i illustration och
dekoration. Han begagnar sig af alla målningens
framställningsmedel, och han blandar ofta
i sina bilder de olika medlen, plastik,
måleri, metallglans o. s. v. tillsammans
till ett helt af öfverraskande nyhet. Den
största förtjänsten i hans konst är dock
den rikedom på andlig kraft och djup
känsla, hvaraf den alltigenom är
besjälad. Man böjer hufvudet inför denna konst
lika mycket i beundran öfver den stora
skapande talangen som i vördnad för den
betydande människa, som uppbär den.

Joakim Skovgaard har skärpt sin
naturliga begåfning genom upprepade resor
och allvarligt studium af forna tiders stora
konst. Öfverallt i hans senare produk-

tion spårar man verkan af detta
innerliga fördjupande i och denna kärlek till
antiken, den äldre italienska konsten och
renässansen.

Man kan så till vida gärna använda
ordet »prærafaelism» om åtskilligt af
Skovgaards konst, som han tydligen är starkt
påverkad af äldre italiensk kyrkomålning.
Med tanken fästad på modern engelsk
prærafaelism torde man dock finna denna
beteckning alltför litet uttömmande för
ett fullständigt karakteriserande af
Skovgaards bibliska måleri. Den engelska
prærafaelismen (för att nu ständigt
begagna detta icke alltid lika träffande ord)
är i hela sitt väsen en trogen
efterbildning af de gamla målarnes yttre
framträdande; den har blifvit en fast
konstnärlig stil eller ett manér, som
stereotypt inläres och tillämpas af hela skolan.
Den naiva tankegången i komposition, i
form och linier eftergöres och lämpas till
större njutbarhet för moderna ögon; den
blir sötsliskig och smäktande, af en
raffinerad enkelhet och en slickad elegans,
som är mycket långt från originalens
kyska omedvetenhet.

Se däréfter på Skovgaards
behandling af liknande motiv! Den nästan råa
kraften i teckning och formgifning och
den starka färgens breda, robusta
sundhet har intet af det engelska måleriets
petiga elegans — långt mera af
senrenässansens yppighet och svällande
lifsglädje. Det synes mig öfverhufvud taget
som om Skovgaards konst till hela sitt
väsen står denna tidsanda närmare än
den blekare, asketiska prærafaelska. För
öfrigt finner man här och där i hans
produktion reminiscenser af mycken
hopsamlad lärdom från muséer och
samlingar, rika arkaistiska fynd i skulptur och
vasmålning, som han upptager i sitt konst
närliga medvetande och utan pedantiska
skrupler bearbetar och använder för sina
egna skapelser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:42:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1897/0404.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free