- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjette årgången. 1897 /
372

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Utställningsinteriörer. Af E. G. Folcker. Med 8 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

372

e. l’,. folcker.

dragande dekorativa sätt, och det lärer
ju, åtminstone i utlandets städer, finnas
»artister» i denna bransch, hvilka låna
sin smak och sin förmåga till
anordnandet af dylika fönsteretalager.

Denna konst, hvilkens mångskiftande
resultat vi sålunda dagligen hafva för
ögonen, får dock först vid en stor
industriutställning sina verkligt monumentala
uppgifter. De allt jämt stigande
fordringarna på prakt och storslagenhet i
anordningarna ha drifvit denna speciela art
af utställningskonst till en för några
årtionden sedan icke anad höjd.
Montrernas stora, ofta kolossala
måttförhållanden nödvändiggöra en fullständigt
arkitektonisk behandling, och i de flesta fall
blir det också arkitekterna som — med
mer eller mindre fria händer — få
verkställa utställarnes önskningar och planer
angående anordnandet af deras etalager.
För hvarje enskild utställare gäller dock
icke blott att på förmånligaste sätt visa
sina egna produkter utan äfven att i den
stora täflingen framhålla dem på
bekostnad af de andras också i det afseendet,
att det sätt, hvarpå de utställas, skiljer
sig från alla andra och så vidt möjligt
öfverglänser dem. Det kan härvid
iakttagas, att de, som äro »utom täflan»,
ingalunda äro de minst praktfulla och
uppseendeväckande i sina anordningar. En
utställning framkallar sålunda en otalig
skiftande massa af dessa olikartade
anordningar, som kunna gå under det
mång-omfattande namnet »montrer», oändligt
växlande till storlek och proportioner,
prof på hundrade arkitekters förmåga af
originalitet, yttringar af tusende
utställares mer eller mindre utpräglade esprit
d’arrangement.

Af detta ytterst heterogena material
hafva utställningens ledande arkitekter
att skapa mise en scene?i till de olika
skådebanor, af hvilka en stor exposition
består, att med beräkning af de olika

montrernas former och proportioner, med
hänsyn tagen till hallarnas arkitektur och
utrymmesförhållanden anordna dessa
interiörer, af hvilkas goda och anslående
totalverkan det i så väsentlig grad beror,
om en utställning skall kunna anses fullt
lyckad. Det är en ytterst vansklig
uppgift detta, möjligare och tacksammare i
samma mån de många detaljerna låta
underordna sig en enda genomtänkt plan,
svårare och otacksammare ju mera de
enskilda intressena göra sig breda på
bekostnad af det helas goda verkan.

Vid vandringarna genom en
utställning finner man lätt, att det är
interiörerna i deras helhet som göra det första
bestämmande intrycket och att man
sedermera, tröttad af tusen och åter tusen
föremåls beskådande, gärna återkommer
till och låter blicken hvila på det hela
eller någon del däraf, som särskildt
tilltalar genom pittoresk eller monumental
anordning.

Dylika utsiktspunkter erbjuder vår nu
pågående utställning ganska många, och
likasom jag i ett föregående häfte af »Ord
och bild» fick påvisa de mest lyckade
partierna af dess yttre anordningar, må
det nu tillåtas mig att göra läsaren
uppmärksam på dess mest anslående
interiörer.

Den stora industrihallen är äfven till
sin plan och sina inre proportioner en
genialiskt uttänkt utställningsbyggnad, det
stolta förrummet med dess luftiga kupol,
uppspringande från den smärta
bågkonstruktioner kaskadliknande strålknippen,
det präktiga perspektivet mot hallens
bakgrund och det väldiga långskeppet
med sina läktare och trappanläggningar
utgöra i sig själfva ett ypperligt
ejicadre-ment till sitt mångskiftande innehåll och
lämna otaliga motiv till dess praktiska
och konstnärliga anordnande.

Det är knappast tillfredsställande —
då det gäller att skildra utställningens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:42:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1897/0414.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free