- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjette årgången. 1897 /
447

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Orientalisk konstindustri. Några ord om mina samlingar af F. R. Martin. Med 7 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

orientalisk konstindustri.

447

traditionerna voro starkare,
uppblomstrade, trots det religiösa förbudet, en
målningskonst, som dock nästan
uteslutande sysslade med miniatyrer. Denna
gren drefs till en fulländning och en
finess, så att de bäste europeiska
miniatyrmålares arbeten under medeltiden och
renässansen förefalla grofva i jämförelse
med de persiska.

De alster af orientalisk
konstskicklighet, som vi kunna studera längst bort i
tiden, äro bronserna. Dessa äro också
bäst representerade på utställningen.
Något i sitt slag allenastående är den
samling af kannor och kärl, som jag i
Taschkent lyckats rädda undan
smältdegeln. De äro nästan alla funna i
Centralasiens jord och bilda ett ytterst viktigt
och nytt bidrag till konstens historia i
dessa rika trakter, där sedermera under
Timurs regemente den persiska
arkitekturen nådde sin höjd — hvarom de
härliga ruinerna i hans älsklingsstad
Samarkand ännu bära vittne. Att redan
fore honom Centralasien stod under
inflytande af Persien, visa dessa bronser
med sina ädla former och sin rika
djur-ornamentik. Höjdpunkten nådde
metallindustrien i två stora kulturcentra under
medeltiden, Damaskus och Kairo.
Isynnerhet det senare blef under de krigiska
och dock högst konstälskande
Mamluk-sultanerna ett Orientens Paris. Koranen
förbjuder de troende att använda kärl af
guld och silfver, man kringgick detta
förbud genom att göra dem af
bergkristall och andra ädla stenar eller af brons
med den finaste ornering i guld och
silfver, ett arbete långt mera kostbart
än ett enkelt kärl af ädel metall. Dessa
arbeten från Kairo äro äfven i annat
afseende af stor vikt för forskningen.
De gifva oss en mängd data, i det att
de flesta bära sultanernas och deras
hof-mäns namn, vapen och titlar. Sultan
Kalauns son Mohammed ei Nasr syssel-

vattenkanna af mässing från turkestan.

satte massor af konstnärer, och otaliga
byggnader och konstskatter bära hans
namn. Äfven i min samling finnes ett
par arbeten, som tillhört honom. Då
turkarne i början på 1500-talet eröfrade
Egypten, vandrade konstnärerna ut till
Persien, Mindre Asien och Venedig, där
de väl upptogos. Det stora, präktiga
bronsbäckenet är gjordt i Venedig af en
österländing, som själf kallar sig »den
konstskicklige Muhammed». Deras
efterföljare Azziminiaterna äro alltför väl kända
i Venedigs konsthistoria, för att här
behöfva omnämnas. Den rika samling af
ädelt formade och rikt ornerade
kopparkärl, som härstammar från Persien, borde
kunna gifva våra handtverkare åtskilligt
att lära, åtminstone i konsten att lämpa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:42:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1897/0499.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free