- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjette årgången. 1897 /
79

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och bild - N:r 10, 11, Nov. - Konst. En Constantin Hansen-utställning i Köpenhamn. Af N. V. D. Övers. fr. förf:s manuskript - Elias Brenner. Af John Kruse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DAGBOKEN. 79

beställning utförde i vårt universitets förhall
under åren närmast efter sin hemkomst. Dessa
äro till stil och innehåll trogna efterbildningar
af de antika pompejanska väggmålningarna, i
en dekorativ infattning, som hans vän och
medhjälpare Hilker komponerat efter samma
förebilder. På Konstföreningens utställning
märkas flere kartonger till dessa bilder. 1 dem
alla måste man beundra känsligheten för
måtten och stilsäkerheten i formgifningen och
den goda estetiska bildning, som ligger bakom,
men man kan ej bekämpa saknaden af en
genialitetens frihet och ursprunglighet, som
med samma gifna betingelser kunnat skapa
ny och själfständig konst. Constantin Hansen
gaf utmärkt vackra men alltför direkta
studier efter antiken; han kunde icke och ville
kanske icke heller inlåta sig på egenmäktig
nydaning.

Med stort intresse ser man på
utställningen de många porträtten, ofta af konstnärens
mera kända samtida. Man ser här ett
utkast och många detaljstudier till den kolossala
taflan Den grundlaggifvande riksdagen, hvilken
nu har sin plats i Fredriksborgs historiska
museum. Constantin Hansen hade här
inlåtit sig på den utomordentligt svåra
uppgiften att porträttera — till en del i
öfver-naturlig storlek — efter hvad jag tror mer
än femtio politiska medborgare. Flere af dessa
porträtt äro utmärkta af god karakteristik,
och kompositionen behärskas på alla håll med
stor säkerhet; men den måleriska
redogörelsen för rummet, det monumentala, trovärdiga
återgifvandet af situationen, hvaraf en modern
målare mest skulle fängslas, är här naturligtvis
knappast antydt. Bland raden af förträffliga,
själfullt uppfattade och öfverlägset behandlade
porträtt af bekanta män och kvinnor skola
här blott nämnas: ungdomsporträtten af D. G.
Monrad, Grundtvig, Fröken Hage (sedan Plougs
hustru), F. Vermehren, Skovgaard, Collin,
Bin-desböll och Hö)en.

Af hans senare arbeten betraktar man med
vemodigt intresse de två historiska
apoteo-serna: »Oehlenschläger bekransas af Tegnér
i Lunds domkyrka» och »Ploug i spetsen
för danska studenter talar till kung Oscar
på terrassen utanför Drottningholm» —bagge
så märkvärdigt föråldrade till innehåll och form.

Constantin Hansen dog i Mars 1880 så
midt uppe i den nya tiden och dock så
främmande för den! Han var ej en af de store
nydanarne i konsten, hans begåfning hade ej
stor spännvidd, om den ock rör sig på olika

fält, men han skall säkert bevara sin plats i
den danska konsthistorien som en af hennes
ädlaste och mest kultiverade gestalter.

N. V. D.

(Öfvers. fr. förf:s manuskript.)

ELIAS BRENNER.

Eliel Aspelin: Elias Brenner. En forskare och
konstnär från Karlarnes tid. Helsingfors,
Förlagsaktiebolaget Otava, 1896.

DET är sällan man påträffar en bok,
hvilken så väl som denna monografi
har lyckats lösa det svåra problemet att vara
på en gång fullt populär, d. v. s. lätt
tillgänglig, roande och intressant för hvarje
bildad person och därjämte fullt vetenskaplig,
så att den ger en uppmärksam och kritisk
läsare tillfälle att, när han behagar, kasta en
blick bakom kulisserna och efterse, att
maskineriet fungerar i behörig ordning — det
invecklade maskineriet med de många stora och
små hjulen och de fma kuggarne, som den
moderna vetenskapen laborerar med och som
kan slamra så våldsamt, om det icke skötes
med smak och takt.

En förträfflig disposition af ämnet har
varit af den största vikt för ett så lyckligt
resultats uppnående. Själfva texten tynges ej
at en enda not, men i ett bihang efteråt
finner man en rikhaltig och upplysande
samling noter ordnad efter sidorna, hvarigenom
kontrollen och verifieringen af uppgifternas
pålitlighet blir fullt effektiv. Härtill kommer,
att framställningen är synnerligen vårdad, hållen
i en god berättares lugna, klara och objektivt
åskådliga ton. En och annan finsk
egendomlighet i språket, t. ex. »beskrifva» (=
förskrifva) sig från, »vordne» for forne, »par»
för »ett par») torde först något stöta en svensk
läsare, men när han hunnit vänja sig vid dessa
små egenheter, intressera de honom snarare.

Det är bilden af ett genom sin brinnande
outtröttliga arbetslust och mångfalden af
vetenskapliga och konstnärliga intressen rikt och
imponerande lif som här upprullas. Elias
Brenner var i allo en äkta karolin, som,
bottnande i sin från fäderna, den finska
prästsläkten, ärfda varma och starka
protestantiska tro, utförde ett lifsvärf, hvilket syftade ej
blott till hans egen kraftiga och själfmedvetna
äregirighets tillfredsställande utan i främsta
rummet till fäderneslandets ära. Ett drag af
verklig storhet får detta lifsvärf, när det lider

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:42:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1897/0715.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free