- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjunde årgången. 1898 /
48

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ett porträtt af Sigismund. Af Gustaf Upmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

48

GUSTAF UPMARK.

Är porträttet, såsom synes sannolikt,
ett arbete af Johann Baptista van Uther,
så ger det oss det enda hittills kända
profvet af hans verksamhet som konstmålare.
Han framstår här som en icke obetydande
konstnär, hvilken närmast arbetar i den
samtida nederländska skolans anda, och
hvars själsfränder vi ha att söka i sådana
män som Frans Pourbus d. ä., Marcus
Geerarts, Joest van Cleve, Lucas de Heere
o. a. Någon utpräglad
konstnärsindividualitet är han väl ej, men han har förstått
att på ett talande sätt i ansikte och
hållning återgifva det individuela hos sin
modell. Händer och ställning lida af en viss
stelhet men äro dock bättre återgifna än
hvad van Uthers efterföljare i Sverige, en
Elb-fas o. a., i början af 1600-talet plägade
prestera. Tekniken förefaller ytterst
vårdad, af en nästan miniatyrlik finhet.

En noggrannare undersökning och
jämförelse af andra svenska 1500-tals-porträtt,
hvaribland dock de flesta tyckas vara
senare reproduktioner, kan möjligen komma
att Öka antalet af v. Uthers arbeten eller
gifva en rikare föreställning om hans konst.
Särskildt kunde man vara benägen antaga,
af både yttre och inre skäl, att det
porträtt af Pontus de la Gardie, som Jeremias
Falck graverade omkring år 1650 och som
finnes i behåll åtminstone i afbildningar,
ursprungligen härrör från hans hand.

Baptista målares signet, som finnes
anbragt å kvittenser i Kammararkivet, visar
en sköld utan hjelm med tre små fåglar
och däröfver bokstäfverna B. v. U.

Hur har Sigismunds porträtt kommit
till Firenze? Äfven härom kan man våga
en gissning. Underhandlingar om giftermål
mellan konung Johans barn och
medlemmar af de stora husen, särskildt den
kejserliga familjen, började tidigt och fortgingo
länge. De ledde som bekant också hvad
Sigismund beträffar till åsyftadt resultat,
i det denne 1592 förmäldes med
ärkeher-tiginnan Anna och härigenom i sinom tid

blef svåger med romerske kejsaren
Ferdinand II. — Redan 1573 begär emellertid
Anders Lorichs, konung Johans
diplomatiske agent i Polen, porträtt af hertig
Sigismund och prinsessan Anna och af
konungens syster för att öfversända dem till
Turkiet(!) och till kejserliga hofvet i Wien.
Syskonen voro då resp. 7 och 5 år gamla.
I svaret heter det, att konterfejen ej kunde
komma så snart, men Lorichs borde i alla
fall förhandla med kejsaren om giftermål
och svågerskap. — Tre år senare är det,
som ofvan nämndes, som Baptista målare
erhåller befallning att måla de kungliga
barnens porträtt; de skulle sedermera
genom Anders Lorichs tillställas kejsaren.
Enligt muntligt meddelande af arkivarien
Cholowski i Lemberg finnes i polska
samlingar porträtt af konung Sigismund som
barn, och möjligt är således, att det här
omtalade ännu finnes i behåll. Äfven år
1581 är det fråga om giftermål och
porträttbyte.* Påflige legaten Possevino, som
detta år afreste från Italien med bref och
budskap från påfven till svenske konungen
och drottningen, medförde också ett porträtt
af en prinsessa af Mantua att förevisa i
Sverige, något som förutsätter en
gengåf-va. Slutligen måste man väl antaga, att
hertig Sigismund vid något tillfälle kort
före det tillämnade konungavalet, som ägde
rum 1587, blifvit genom porträtt föreställd
för de polske stormännen, liksom senare
för sin blifvande brud och dennas
släktingar, af hvilka den berömde konstvännen
kejsar Rudolf, den blifvande polska
drottningens kusin, då och från 1576 satt på
kejsartronen.

Mellan dessa möjligheter får man leta.
Om porträttet sändts direkt till Italien, eller,
hvad som synes sannolikare, genom
förbindelsen mellan Österrike och Toscana
kommit in i de storhertigliga samlingarna i
Firenze, återstår ännu att undersöka.

* Meddelanden af Kand. K. Hildebrand.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 1 17:08:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1898/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free