- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjunde årgången. 1898 /
450

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Fredrika Bremer. Karaktersstudie af Hellen Lindgren. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

450

HELLEN LINDGREN.

tänkande att ägna sina sista års tid och
arbete hufvudsakligen åt samlandet och
ordnandet af det rikhaltiga material, öfver
hvilket hon genom en långvarig vänskaps
företrädesrätt kunde förfoga. Hon ägde
lyckan att, när hennes krafter sveko, i
fröken Leijonhufvud finna en
medarbeter-ska, hvilken till företaget medförde både
ungdomens energi och en framstående
stilistisk förmåga, och när döden slöt fru
Adlersparres ögon, visste hon, att hennes
sista års lifsarbete var lämnadt i goda
händer. Det är också med verklig
förvåning man finner, huru mycket nytt,
värdefullt material som vunnits i och med
utdragen ur författarinnans brefväxling,
som uppenbarar en del mycket intressanta
drag af hennes histoire intime.

Förstår man, hvad uttrycket document
humain kan innebära, vet man också, att
det är intressant att som här studera ett
aktstycke, mångsidigt belysande en
snillrik mans eller kvinnas lif och lifsgärning.
Man slipper därigenom ifrån en af dessa
korta konturteckningar, hvilka blott
betona det vackra, det pikanta eller också
det mörka och motsägande hos
föremålet, ett af dessa porträtt, där förnämsta
förtjänsten ligger däri, att tecknaren
ordnat materialet pä ett aptitligt sätt,
såsom mästerkocken tillagar en rätt, så
att man ej vet, om det är fågel eller fisk,
och sedan, när man upplyses, hvilketdera
det är, med uppriktig beundran måste
tillstå: »Hvilken utmärkt kock! Han gjorde
det omöjligt att känna igen steken». En
biografi göres ofta smaklig på detta sätt,
och metoden är synnerligen känd och
bepröfvad i Frankrike. Fastän man
visserligen därvid kan tala om biografisk konst
i meningen af biografisk konstfärdighet,
ligger däri blott ett minimum af
sanningsvärde.

I motsats häremot finnes det också
en annan metod, som går ut på att
endast låta fakta tala och vara så sannings-

älskande, att man ej låter minsta skymt
af egen uppfattning framskymta. Då har
man ju samvetet fredadt för att ha fallit
för några det andliga kökets frestelser att
tillreda läckra falsarier, men det är fara
vardt, att resultatet härvid i stället blir
alldeles onjutbart.

Ingendera af dessa ytterligheter finna
vi i denna på en gång samvetsgranna
sammanställning och fria bearbetning af
dokumenten i författarinnans lif. Vi slippa
både den starkt kryddade anrättning, hvars
smak är ett litet af hvarje, som döljer
kostens egen beskaffenhet, och den lika
bedrägliga naturtrohet, som ej förstår
mer af ett mänskligt lif än att det kan
sönderstyckas i en mängd olika perioder
med hvar sin krönikeartade almanacka

öfver hvad som händt.

* *

Man kommer ovillkorligen att revidera
sina intryck noggrannare än vanligt, när
man, såsom den, hvilken skrifver detta,
fått tillfälle att under en sommarvistelse
på nära håll beskåda Årsta, Fredrika
Bremers både barndoms- och
ålderdomshem. Tack vare gästfria vänners
älskvärdhet fick åskådaren ej mycken tid att
samla just många andra intryck därifrån
än af en engelsk landtgårds glada lyx,
men man finner dock också ett och annat
af ålderdomens förnämt vördnadsvärda,
buttert förbehållsamma och oåtkomliga
prägel, som omhvärfver hvarje plats, som
är gammal och har en historia. I den
stora salongen står i ett hörn Fredrika
Bremers spinnrock, med ännu fastsittande
lintott och tråd, pietetsfullt bevarad som
en relik, ett kärt och vördadt minne.
Man omgifves af det förflutnas
aftonstämning, och stället verkar som ett
mysterium. Luften är mättad af minnen, ty
det man har framför sig är ett
gammaldags herresäte från trettioåriga krigets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 1 17:08:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1898/0506.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free