- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjunde årgången. 1898 /
45

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och Bild - N:r 6, Juni - Konst. Pierre Puvis de Chavannes. Af Karl Wåhlin - Teater. Den danska teaterutställningen. (Bref från Köpenhamn.) Af Carl Behrens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DAGBOKEN.

i I

Två af sidobilderna till denna äro de i detta
häfte återgifna Homeros och Aiskylos.

Af Puvis de Chavannes’ stafflimålningar
må här blott nämnas Den fattige fiskaren (i
Luxembourg), Unga flickor vid hafsstranden,
Johannes döparens halshuggning och Den förlorade
sonen, den sistnämda synlig å 1897 års
utställning i Stockholm och vid samma tid
åter-gifven i »Ord och bild».

I år utställer den sjuttiofyraårige mästaren
en fortsättning af Genoveva-cykeln för
Pan-théon.

Om han i ungdomen ställde sig det kloka

rådet till efterrättelse att »stänka kyligt
tålamod på glöden i sin själ», så har denna
glöd därigenom icke tagit någon skada utan
endast så mycket längre bevarats. Den eviga
ungdom och harmoni, som hans pensel aldrig
tröttnat att måla, gifva sitt återsken åt en
ålderdom, rik genom en obruten skaparekrafts
lycka och genom ett erkännande, som ljuder
honom till mötes från skilda håll, men
kraftigast ur leden af den sökande ungdom,
hvilken i hans verk ser den arkimediska punkten
för sina nyskapelser.

K. W—n.

TEATER.

DEN DANSKA
TEATERUTSTÄLLNINGEN.

(Bref från Köpenhamn.)

EP’TER den stora teater- och
musikutställningen i Wien för några år sedan hafva
dylika utställningar blifvit ett mod.
Stockholm hade en i fjor, i sammanhang med den
nordiska utställningen, och nu har äfven
Danmark fått sin, med anledning af den snart
—-den 18 december — inträffande 1 5 o-årsdagen
af det konglige Theaters grundläggning.

Det är industriföreningen som tagit
initiativet till utställningen, den hyses i
föreningens lokaler och är anordnad af
konstindustrimuseets energiske och idérike direktör,
professor Pietro Krohn. Den omfattaråren 1
748—-1874, det är då det gamla, ofta ombyggda
teaterhuset fick vika för det nya. Dock är
en enda vägg anslagen åt Grönnegades teater,
som instiftades 1722 och för hvilken
Holberg skref sina mest berömda komedier.
Tyvärr finnes så godt som intet bevaradt af
reliker eller porträtt från denna skådebana. Ett
par affischer, några samtidiga komediböcker
och porträtt af Holberg och hans forne
motståndare Rostgaard, det är allt. I stället är
utställningens öfriga material så mycket
rikhaltigare. Den kungliga teaterns för dansk
konst- och litteraturhistoria så betydelsefulla
historia illustreras på ett träffande sätt genom
en massa porträtt, kostymbilder,
dekorationsskisser, dräkter och minnesföremål. Flere af
de utställda porträtten äro konstverk af rang,
framför allt är Jens Juels porträtt af den
utmärkte norskföddetragediskådespelaren Michael

Rosing, Michael och Wilhelm Wiehes
morfader, en verklig pärla af fin karakteristik.
Vidare finnas åtskilliga målningar och porträtt,
framställande alla bärande krafter i den danska
skådespelarekonstens olika skeden: Gidstrup
och Lindgreen, Ryge, N. P. Nielsen och
Höedt, fru Heiberg och fru Nielsen, Phister
och Mantzius m. fl. Af den både som
skådespelerska och sångerska framstående Caroline
Walter, — »Thalias Caroline», som Rahbek
kallade henne på sitt lustiga språk — hvilken
flydde från Köpenhamn på grund af
teaterintriger och fann ett nytt hem och en ny
make i Stockholm, finnas flere karakterfulla
porträtt.

Oehlenschläger — skaldekungen —
ihåg-kommes med en rekonstruktion af hans rum.
Man ser hans möbler, de taflor han hade på
väggarna, manuskripten till flere af hans
arbeten och slutligen de sista rader han skref,
de psalmverser han upptecknade strax innan
han dog.

Vidare finnas affischer i stort urval,
skrifvelser från direktörer och författare —
särskildt kuriös är en order från en greflig chef
i början af detta århundrade, att några
dansöser, som brustit i subordination, skuHe sättas
i Blaataarn, teaterpersonalens fängelse. Af det
brokiga utställningsmaterialet påvisa vi
ytterligare åtskilliga kostymer från den kungliga
teaterns välförsedda garderob, t. ex. den
smakfulla svarta dräkt, Höed bar som Hamlet.

Här finnes, som man ser, litet af hvarje
och af olika slag. Vanliga
utställningsbesökandes uppmärksamhet fängslas af alla saker, som
hafva kuriositetsintresse, konstälskaren och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 1 17:08:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1898/0703.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free