- Project Runeberg -  Ord och Bild / Åttonde årgången. 1899 /
2

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Carl Snoilsky. Af Hellen Lindgren. Med 8 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lätt rolen af detektiv, som tar miste på
person. Lifvets kampmärken kunna lätt
misstydas såsom naturens svaghetsmärken,
och i synnerhet blir svårigheten till
en del till omöjlighet, när det gäller ett
försök till teckning af de lefvande
personligheternas psykologi med ledning af
hvad de skrifvit.

Faran vid att tolka de ännu lefvande
kan egentligen ej öfvervinnas. Man står
ju själf så nära, man är ju själf tidens
barn, och det är blott historiens och
eftervärldens förlossande ord som kan
förkunna den afgörande domen. Det är inför
sådana betänkligheter man känner sig
tveksam, när man vill teckna konturerna
af en så rik diktarbegåfning som Carl
Snoilskys.

Hvad Snoilsky beträffar, äro både
mångsidigheten och enheten i hans
natur lätta att skönja men alldeles icke lätta
att uttrycka. Hans öfverlägsenhet öfver
sin ungdoms samtida märkte
allmänheten genast. För Snoilskys ryktbarhet
inom Sveriges gränser i närvarande stund
behöfver här icke närmare redogöras.
Som två af hans diktnings rättigheter
till hyllning upptäckte också samma
allmänhet strax både den starka
lifsförnimmelsen och den eminenta förmågan att
karakterisera. Det var eljes, både med
afseende på vilja och starkt uttryckt
känsla, en ganska lam och slapp period han
som ung man tillhörde, men 1860-talets
början och midt var dock ingalunda
någon reaktionens epok utan snarare en
afmattningens och tråkighetens tid, där
tjugoåringarna sysselsatte sig med kriget
och politiken som med ett slags
känslobackanal. För öfrigt diktade man idyller
och elegier, af hvilka vissa verkligen, enligt
fru Lenngrens uttryck, bräkte. Bland de
tjugoåriga skaldenamn, som då firade sin
morgonrodnad och soluppgång, blänkte
i främsta rummet Björck, Klockhoff,
Wirsén, Bäckström, Nyblom, Fjalar, och
för öfrigt sjöng man i Nyboms och
Talis Qualis’ kretsar frihetens idéer med en
viss idealistisk bråkighet, som Snoilsky
själf bäst karaktäriserat i sonetten
Svenskhet, där han tillropar den förfinade:

Väl i ditt land du älskar, som jag märker,
ett slags fantastiskt frihetsideal,
men du skall älska skog och berg och dal.


Äfven Snoilskys allra första period
öfversvallar af naiv fordran på lifvets
lycka och kampens lycka; han lefver
ännu i en starkt mångskiftande
intrycksvärld, där ögonblickskänslan är
förhärskande, men konturerna äro bestämdare
än hans samtidas. Som tjugoåring
döper han 1861 sin första diktsamling Små
dikter
med namnet Sven Tröst — året
förut har han blifvit student, och redan
året efter dessa första lärospån är han
färdig med Orchidéer, som vittna om en
häpnadsväckande mogenhet och en
formens trollkonst, för hvilken intet är för
svårt, helst om man erinrar sig
periodens små resurser i fråga om diktion.
Hans näst följande produktion, hvilken
omfattar sådana politiska harmdikter
som På Polens graf och slutligen krönes
med de Italienska bilderna 1865, växlar
mellan en sådan mild blidhet som
Jultankar i Rom och ett missnöje med
världen såsom ett hemvist för slafveriet,
medan den borde vara den unga
kraftens och frihetens skönhetshem. Uttryck
för denna revolutionära och titaniska
ungdomseld äro den allbekanta
Inledningssången och Neros gyllene hus.
Härmed kan Snoilskys egentliga Sturm- und
Drang-period anses afslutad, ty med
Sonetterna, utgifna 1871, framskymtar
redan en annan stämning, en sofrande
tanke, ett utmanande gif akt att icke
flyta bort i stämningarnas innehållstomhet
och idélöshet, om än äfven de innehålla
samma glödande protest mot allt
gammalt och föråldradt, som fordom utgjorde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:43:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1899/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free