- Project Runeberg -  Ord och Bild / Åttonde årgången. 1899 /
54

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Kulturländernas skämttecknare och skämttidningar. Af Carl G. Laurin. Med 23 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4 6

CARL G. LAURIN.

oväntade användning. Albert Engström
af-slöjar » kväsargrabbens » och
»kväsarryn-kans» innersta själsrörelser och tyckes anse,
att hvar och en, som druckit ur en tunna
och sedan logerat i den, är en
Diogenes. Men låt vara att hans busar
smaka mer af Arkansas än af Stockholm,
att han ofta slår rekord i hänsynslöst
slarf i teckningen, han är dock vår förste
och hittills ende professionele
karikatyrtecknare af verkligt konstnärlig rang. Hans
porträtt äro oftast beundransvärdt
karaktärsfulla, och han har tillräckligt geni för
att kunna vidga sin sfär. Hans betydelse
har varit stor för svensk
karikatyrteckning, den bör kunna bli mycket större.

Vårt land har i likhet med alla
germanska länder fullt af lefvande
karikatyrer, här öfverflöda röda, punschsvullna
eller af kaffe och magsyra gulbleka
ansikten, och äfven yrkestyperna få här
något särskildt komiskt. Mindre än
någonstädes behöfver den svenske
karikatyrtecknaren öfverdrifva. Människorna
bli ändå mera skrattretande, ju mer man
känner igen dem.

Vid sidan af Engström torde
norrmannen Kittelsen vara den ende
nämnvärde skandinaviske skämttecknaren, ty
i den danske Hans
Tegners
skämtritningar finner man
föga af det geni,

hvarmed samme
konstnär slösar i
sina andra
illustrationer. Kittelsen
tecknar till
Simpli-cissimus och får in
ett drag af underbar
mystik, af trollens
och trollpackornas
humor i sina äkta

norska bilder. Inom det så horribelt
misshandlade området att teckna djur i
mänskliga situationer är han, liksom
Ober-länder, en verklig mästare. Hos honom
finnes intet af den falska bondkomiken,
hvilken som en mara rider alla våra
skämttidningars tecknare och, förlegad
och pretentiös, nu äfven i de »poetiska
bidragen» urartat i ett impotent
plagierande af Frödings mästerverk. — Våra
bönder ha på senare tiden
amerikaniserats, blifvit frikyrkliga och fått in
folkskollärarens mildt undervisande röst och
åtbörder. Det är John Cronschough som
är prototypen för modern svensk
bond-komik. Bönderna ha blifvit aktieägare i
mejerier och sockerbruk och inhämta,
med katalog i hand, på Skansen de
bocksprång, som tillskrifvas dem i våra
skämttidningar. Skämtteckningen har ej följt
med sin tid. Järnvägståg och spårvagnar,
ångbåtar och vinkelaxelkärror äro alltid
okunnigt och oriktigt tecknade. Lifvet
på teatrar och restauranter, på
ångbåts-bryggor och telefonstationer och, hvarför
ej, äfven salongslifvet och dess typer,
vänta sina tecknare. Tecknare med geni,
studier, ihärdighet, flit, smak, kvickhet,
det är egentligen hvad vi behöfva,
tecknare med förmåga
att väcka skallande
skratt och innerligt
hat, som kunna
med spetsen af sin
penna visa på det,
som vi just nu mest
älska och mest
afsky, och så
fasthålla nuet, som vi
med vemod se så
hastigt sjunka ned
i det förflutnas
natt.

författaren och redaktören. teckning af
caran d’ache. (Album de Caran d’Ache.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1899/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free