- Project Runeberg -  Ord och Bild / Åttonde årgången. 1899 /
274

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Konsthandtverk. Af E. G. Folcker. Med 5 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

274

E. G. FOLCKER.

samt att det artistiska intresset är lefvande
inom alla samhällsklasser. Såsom exempel
nämner man Greklands storhetstid och den
italienska renässansen; man har jämväl på
■senare tid i Japan funnit ett land, i
hvilket dessa två fenomen från urminnes tid
och till nu aldrig upphört att vara till.

I dessa länder, under dessa perioder
hafva konst och konstslöjd knappast varit
skilda åt, de ha utöfvats af samma mästare,
de ha ömsesidigt inverkat på hvarandra
och just därigenom haft sin blomstring.

kallat en ny och kraftig blomstring. Att
väckelsen kom från England, har nog af
vissa chauvinister här och där underskattats,
men lika visst som konstens renässans en
gång var förbunden med Italiens namn,
lika visst kommer Englands att nämnas i
förbindelse med denna nya renässans inom
konstslöjden.

Det är af konstnärerna rörelsen
upptagits, och häraf bär den spår både i sina
förtjänster och i sina fel. Målare, etsare,
bildhuggare, som redan vunnit ett namn

skrifbord af ek med järnbeslag. utfördt af bröderna eriksson i arvika efter ritning af
carl westman. Tillhöj- kandidat Arvid Hernmarck i Uppsala.

Annorlunda har det varit i vår tid;
om konstens ställning må man ha olika
meningar, men säkert är, att konstslöjden
genomgått en period af djupaste förfall.
I händerna på konstnärligt obildade
utöfvare, hvilka därtill arbetat för en estetiskt
likgiltig publik, hade den nedsjunkit till
en tröstlös schablon på länge sedan
ut-lefvade mönster, skönheten ersattes i bästa
fall af prakten, och smaklösheten var
ailena-härskande.

Vi, som sett detta förfall, ha dock äfven
fått skåda upprättelsen därur. Omslaget
har icke blott kommit, det har redan fram-

inom sina egna konstarter, ha kastat sig in
på konstslöjden, komponerat mönster för
yrkesmannen eller rent af själfva iklädt sig en
handtverkares skepelse. Från sin förra
verksamhet ha de medfört en utpräglad
känsla för formens skönhet, ett fint och
uppöfvadt färgsinne, en smak som, vare sig
den varit inlärd eller medfödd af Guds
nåde, adlat deras produktion. Och de ha
i de nya materialen funnit tusende nya
uttryckssätt för dessa sina förmågor. Men
konst i trängre bemärkelse är ingalunda
detsamma som konstslöjd, båda behöfva ett
stort pius för att rätt fylla sitt begrepp.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1899/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free