- Project Runeberg -  Ord och Bild / Åttonde årgången. 1899 /
383

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Ur bokmarknaden - Af N. J. Göransson - Af K. E. F.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

insända böcker.

383

synpunkt han tagit skulle ha utvecklat Guds
väsende och uppenbarelsens metafysiska
förutsättningar. En metod innebär
nämligen, att jag har en synpunkt, som jag strängt
fasthåller. Och ingen, som verkligen
tänker, torde vilja säga, att en forskare begår
någon orätt mot sitt ämne, om han blott
fullständigt, klart och följdriktigt utvecklar
det, som framgår af hans egen synpunkt.
Det är väl sant, att några sidor af
föremålet sålunda komma att framträda i
förminskad skala, ja somliga till och med så
otydligt, att de blott kunna betecknas
såsom en aning. Men detta är något som
ej kan undvikas. Och förstår man sin sak
rätt, så inskränker man sig hellre till blott
det, som ens metod föranleder, än man
från olikartade synpunkter uttalar en
mångfald af erkända sanningar för att undgå
förebråelser från deras sida, som alltid vilja
återfinna hela sitt tankeförråd i hvarje bok
de läsa. Professor Sabatier har därför rätt
att skydda sig bakom sin metod.

Det skall dock ej nekas, att fel finnas,
som icke kunna undanrödjas med
hänvisning till metoden. Under allt erkännande
af det ifrågavarande arbetets stora förtjänster,
har anmälaren trott sig varseblifva två fel,
som förefallit honom egendomligare, desto
mer han aktgifvit på metodens skaplynne.
Det ena af dessa fel är, att människans
moraliska resurser icke blifvit tillräckligt
undersökta. Spörsmålet är väl icke alldeles
för-bisedt, men den psykologiska analysen
synes på denna punkt ha tagits för lätt, och
i alla händelser har användningen af
densamma icke varit nog djupgående. Och
detta fel har kastat sin slagskugga in på
flere områden, så att framställningen af
Kristus och hans verk — så skön den i
många stycken än är — dock icke kan
anses vara fullt tillfredsställande. Det
andra felet är, att professor Sabatier icke
alltid erinrar sig, att hans metod verkligen
innebär en begränsning af betraktelsesättet.
Han öfverskattar ofta räckvidden af sina
egna synpunkter, som endast medgifva en
psykologisk och historisk analys, och’ han
drar slutsatser, som i själfva verket afskära
möjligheten af hvarje annan metod. Hans
kunskapslära synes mig därför vara det
svagaste partiet af hela boken; och hans
symbolism, som visserligen kan utgöra en
god synpunkt för att bedöma
uppbyggelse-litteraturens filosofiska värde, är dock, be-

traktad som religionsfilosofiens sista ord,
icke mycket bättre än en bankruttförklaring.
Måhända har den kunskapsrike
öfversättaren just i dessa stycken velat gifva en
anvisning, som leder utöfver Sabatiers
framställning, i det han i en vidfogad
litteraturförteckning hänvisar till besläktad
litteratur af våra svenske stormän Geijer och
Boström.

Det vore en dårskap att afråda från
bokens läsning, såsom några af
Stockholmsprästerna gjort på ett nyligen hållet
sammanträde; detta så mycket mer, som
Sabatier verkligen är en kyrklig teolog och som
han förstår att kraftigare än mången, som
anser sig ha rätt att fördöma honom,
framhålla religionens nödvändighet och
kristendomens ovanskliga värde. Särskildt skall
hans ädla och väckande framställning utan
tvifvel bli välkommen för alla dem, som
under sitt arbete i de s. k. objektiva
vetenskaperna känt sig behöfva en
förmedling för att kunna gifva en plats i sitt
medvetande åt religionen, efter hvilken deras
hjärta trängtar. Det är också till dem
som Sabatier i första rummet vill vända
sig. Han söker sådana läsare, och
anmälaren önskar, att han måtte finna många i
vårt land, som därigenom kunde erhålla
ett större intresse för de högsta frågorna.

N. J. Göransson.

Per Hallström. Reseboken. Noveller. Stockholm,
Wahlström & Widstrand. ’

Under titeln »Reseboken» har Hallström
samlat nio berättelser, delvis förut tryckta,
tillkomna »genom intrvck på resor, som
det nu är min natur att helst omgestalta
dylika», säger förf. själf.

Det är inga vanliga reseskisser — och
gudskelof för det, ty våra resande
landsmäns berättelser om sina färder och
forskningar äro nutilldags i allmänhet föga
nöjsamma eller gifvande, de må tryckas i
hur många upplagor och utpuffas på hur
många tungomål som helst.

Hallström är, hvad dessa herrar ej äro,
en psykolog och i sina starkaste stunder
en skald. En iakttagare, hvilken griper de
snabbast förbiglidande intryck i flykten,
hvilken tränger in i deras innersta väsen,
i deras hemligaste och omedvetnaste lif —
hvarvid hans skarpa dissekerknif föres af
en ofta intuitivt siktande och träffande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1899/0421.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free