Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Auguste Rodin. Af Georg Pauli. Med 14 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
auguste rodin.
425-
tillbakaka stadt, blicken forskande, har
dubbelkaraktären af realist och fantasimänniska;
insvept i sin historiska nattrock, som ersätter
det gamla klassiska poetdraperiet eller
40-talets slängkappa, skrider han fram,
imponerande väldig, genom den hop, som kallas
mänskligheten och hvilken lämnat stoff till
hans »Comédie humaine». Hvad som i
alldeles särskild gràd erbjöd svårigheter i fråga
om att plastiskt kunna ge en sensation af
Balzacs snille var det förhållande, att hans
egen kroppshydda föga lämpade sig till att
ge uttryck härför, och det är därför så
mycket ärofullare för Rodin att med ett
sådant materiel till förutsättning hafva
skapat ett verk af hög, monumental karaktär.
Liksom vid alla sina större uppgifter går
han tillväga med energi och kritik och nöjer
sig ej med det första bästa. Han
modellerar sju statyetter, nakna, efter lefvande
modell, i hvar och en modifierande eller
skärpande hållningen på själfva rörelsen.
På dessa modellfigurer draperar han
nattrocken, olika allt efter olika rörelser. Han
icke blott gör inträngande studier i Balzacs
författareskap, läser allt hvad han skrifvit,
han företager äfven en studieresa till
Touraine, Balzacs födelsebygd — något
hvaröfver man särskilt gjorde sig löjlig — för
att i provinsens bebyggare finna typen,
hvartill Balzac kunde hänföras, på samma
gång som han hoppades komma till närmare
förståelse af skaldens författarelynne.
|^När så statyn ändtligen blef färdig och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>