- Project Runeberg -  Ord och Bild / Åttonde årgången. 1899 /
543

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Rembrandt-utställningarna. Af Karl Madsen. Öfversättning från förf:s manuskript. Med 14 bilder (Fortsättning och slut) - 6

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rembr a nd t-ut ställningarna.

543

om »Nattvakten», omnämna den med ett
enda ord. Så fick han då allt framgent
måla för sitt eget nöje.

I målningen »Judebruden» (»Boas och
Ruth») tyckes den gamla faderlige
brudgummen, hvilken nedkallar välsignelsen öfver
den unga flickan, som kärleksfullt har
slutit sig till honom, vara en tolk för målarens
egna känslor och modellen för Ruth vara
hans Hendrikje, bondflickan från Ransdorp.

Behandlingen i denna underbart
färgstrålande målning trotsar alla regler och alla
hänsyn. Pensel och palettknif hafva
samarbetat med lika vild energi. Öfverallt bär
denna behandling prägeln af en eldig lidelse,
af ett gudomligt raseri, såsom om målaren,
då han kände döden stå väntande på sin
tröskel,) hade uppbjudit sina sista krafter
för att verkliggöra hvad han hela lifvet
i-genom hade drömt, att uppnå en färg med
guldets flammande glans och ädelstenarnes

gnistrande lek, att omskapa oljefärgen till
ett liknande stoff, att taga solskenet till
fånga.

Den senast daterade af Rembrandts
bibliska målningar är Darmstadt-samlingens
framställning af Kristi hudflängning. Men
till och med om årtalet måste läsas 1668,
kan den knappast gälla för att vara ett
karaktäristiskt arbete från Rembrandts senaste
lefnadsår; grunden för detsamma synes ligga

många år tillbaka. Det är måhända den
mest bittert vemodiga af Rembrandts
många bittert vemodiga framställningar af
Kristi lif. Förrådd, öfvergifven, öfverlämnad
åt ett par blodhundars hån och
misshandling, står Kristus afklädd i frysande
nakenhet, med händerna bundna och fötterna
slagna i bojor, framför stenpelaren i den
djupa slottskällarens halfmörka
tortyrkammare, där ljuset blott dallrar ned på hans
hvita, smala, uppåtbundna armar och på

KRISTI HUDFLÄNGNING. I muséet i Darmstadt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1899/0593.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free