- Project Runeberg -  Ord och Bild / Åttonde årgången. 1899 /
600

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Några minnen i Stockholms nationalmuseum från den gamla Fontainebleauskolan. Af L. Dimier. Öfversättning från förf:s manuskript. Med 7 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

54

l. dimier.

gemang bibehålla en viss anstrykning af
enkelhet, beroende på en stor
sparsamhet med garnityr och prydnader. I
sådana figurer som den med vinrankor klädde
och med ett getskinn bepälsade satyrens
tar det poetiskt-pittoreska helt och hållet
försteget framför det operamässiga. Dessa satyrer
buro fat och serverade otvifvelaktigt någon
festmåltid, i likhet med dem som finnas

i Mantua, målade i Psyke-rummet i
Palazzo del Te af Giulio Romano.
Primaticcio hade arbetat under honom i detta
palats, och därifrån synes detta motiv vara
ett minne.

Midt ibland alla de bisarrerier, som
nödvändigt höra till fantasier af detta slag,
är det intressant att iakttaga, hur denne
konstnär alltid bevarar sin goda smak,
hvilken härrörde från studier och från smidig-

heten hos en ande, som var snar till
dristiga uppfinningar men på samma gång
genomträngd af en djup och upplyst
förståelse af antiken.

Om man jämför Rossos parcer med deri
som Primaticcio har ritat, gemytligt
placerad på en sköldpadda, troligen af artighet
mot drottningen, som lär ha haft en panisk
rädsla för döden, varseblir man hos de

förstnämnda mera egendomliga än vackra
kombinationer och mera uppfinningsrikedom
än smakfullhet. I den senäte däremot
finner man en lekande fantasi och lärdom
utan pedanteri. Till och med i sådana
bagateller framträder kontrasten mellan de
båda medtäflarnas konstnärsnaturer: den ene
bär öfverallt med sig fiorentinarnas
högtidlighet och sökta sirlighet och den andre
den parmesanska lättheten, som hos honom

sfinx, teckning af primaticcio. / Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1899/0654.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free