- Project Runeberg -  Ord och Bild / Åttonde årgången. 1899 /
603

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Anton Bruckner. Af Gustav Kühl. Auktoriserad öfversättning af Andrea Butenschön. Med 1 bild

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anton bruckner.

603

honom, var Bruckner redan sextio år
gammal; vid samma tidpunkt, berättar
Stra-dal, fanns blott ett enda af hans arbeten
i tryck. Men äfven under den tid, som
därpå följde, hade hans vänner i Wien, af
hvilka främst må nämnas Herbeck, Ferd.
Löwe och bröderna Schalk, stor svårighet
att fä honom fram, i synnerhet som
Hans-lick, hvilken Salieris lagerkransar ej
unnade någon ro, oaflåtligt angrep Bruckners
musik på samma sätt, som han drog i
härnad mot Wagner och senare äfven mot
sångkompositören Hugo Wolf. Först nu,
då mästaren är död, tyckes den tyska
musikvärlden i de större städerna försättas i
rörelse; dock förblifver en Brucknerkonsert
fortfarande en sällsynthet, och årtionden
komma att förgå, innan nationen får
ögonen öppna för, hvad han betyder.

Åtta symfonier har Bruckner fullbordat;
vid den nionde, som han enligt en utsago
i sitt testamente tänkte tillägna den gode
Guden, dog han. Dessutom äga vi fyra
mässor af honom, det stora Te Deum och
en mycket svår men gedigen stråkkvintett.
Dessa verk äro alla i stor stil; flera af
hans symfonier stå i omfang knappast efter
Beethovens nionde. Det slående i
Bruckners kompositioner är just detta i alla
bemärkelser stora\ stor orkester, stor
tidsrymd och oerhörd andlig spänning. Den,
som vill höra honom, måste bereda sin
själ för emottagandet af något väldigt,
annars förlorar man besinning och måttstock,
och hans tempelgångar blifva till
labyrinter. Omfångets vidd motsvaras också af de
tematiska tankarnes bärkraft och
uppfinningens rikedom i hvarje enskildhet.

Bruckners temata vittna bäst om styrkan
af hans begåfning. De äro för det mesta af
förbluffande enkelhet. Liksom hos Händel,
Beethoven, Wagner, bildas de ofta genom
treklangen allenast — här och hvar af
kvinten eller t. o. m. af oktaven — och
verka monumentalt mäktigt. Om dem
gäller det, som man också brukar prisa hos
Wagners motiv, de bestå: de vinna i
styrka, ju oftare man hör dem. Och liksom
Bruckner är stor öfverallt, där han gifver
ut sig, så är han det äfven, där han
håller inne, där han tiger — i de stora
ritardando i de tänjda soli och i pauserna.
Sedan Haydn är han den första, som
användt generalpausen till nya konstnärliga
ändamål. Den, som vill fördjupa sig i

A. Koch in Darmstadt.

ANTON BRUCKNER. MEDALJ AF J. TAUTENHAYN
JUNIOR.

hans verk och härtill väljer ett utdrag för
piano, må akta sig för att skynda öfver
pauserna, ty just ur dessa kunna säregna
njutningar dragas. Tiga också alla
instrument, död är en sådan paus icke; det
rytmiska pulsslaget går utan att höras af örat,
och dock förnimbart, från en musikalisk
tanke vidare till en annan, likt den
bevingade fantasien, som med några lugna
vingslag svingar sig från Saturnus till Uranus.
Eller för att bruka en annan liknelse: då
vi med ögat följa linien af en brant
klippa, som stupar ned i hafvet, stannar ej
blicken vid vattentäcket, som döljer
klippans fot; branten stupar ut i det oändliga,
under det att sinnena sofva.

Som vidare karaktäristik behöfver jag
blott tillägga, att det musikaliska
genomarbetandet hos Bruckner för det mesta ej
är så strängt utförligt som hos andra
moderna symfonici, t. ex. Brahms; å andra
sidan gör han sig gällande genom en afgjord
kontrapunktisk begåfning, hvilken drifvit
hans förkärlek för tematisk användning rent
af till vurm. Glansfull är hans
instrumentation och viker ingalunda för en Berlioz,
Liszt eller Wagner. I än högre grad än
dessa kompositörer använder han
blåsinstrument och ställer oerhörda fordringar t. o. m.
på tuba- och basunblåsare, hvilket allt na-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1899/0657.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free