- Project Runeberg -  Ord och Bild / Åttonde årgången. 1899 /
653

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Sandro Botticelli. Af Walter Pater. Öfversättning för »Ord och bild». Med 7 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sandro botticelli.

653

sam så länge, och man nästan önskar, att
något dokument komme i dagen, hvilket
genom att bestämma en tidigare tidpunkt för
hans död befriade oss från föreställningen
om hans långa, bedröfliga ålderdom.

Han är framför allt en poetisk
målare, förenande innehållets och känslans
skönhet med den tjuskraft han förmår
inlägga i linjen och färgen. Så blir han

och omsorg utstyrda sidan. Giotto och
Giottos efterföljare, med sin nästan barnsligt
religiösa sträfvan, hade icke lärt att
inlägga den djupa mening i yttre ting, i ljus,
i färg, i vanliga åtbörder, hvilken man
finner i Divina Commedias poesi, och före
det femtonde århundradet kunde Dante
knappast ha funnit någon illustratör. Botticellis
illustrationer äro uppfyllda af händelser;

stående madonna, omgifven af änglar. I Altes Museum i Berlin.

Dantes illustratör. I några få exemplar af
upplagan från 1481 äro de tomma ställena,
som finnas vid början af hvarje sång och
som äro ämnade att ifyllas af
illumina-torns hand, upptagna till och med Infernos
nittonde sång af tryckta gravyrer, tydligen
ditsatta endast på försök; ty i det
exemplar, som finns i Bodleibiblioteket i Oxford,
är en af de tre gravyrerna tryckt upp och
ned och mycket snedt midt på den med lyx

med ett naivt förbiseende af måleriska
principer framställer han ibland samma seen på
tre olika sätt på samma blad. De groteska
scenerna, så ofta stötestenar för målarne,
emedan de glömma, att poetens ord, hvilka
endast svagt frammana bilder för sinnet, måste
stämmas ner en tonart, när de framställas
i synlig form, komma oss att önska, att
han hellre valt de mera dämpade bilderna
från Purgatorio till föremål för sin fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1899/0711.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free