- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
17

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Minnen och intryck från Roms antiksamlingar. Af Lennart Kjellberg. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MINNEN OCH INTRYCK FRÅN ROMS ANTIKSAMLINGAR.

17

fulla dragen, som tyckas återspegla
den nyss vunna segerns stilla fröjd.
»Il spinario» är ett af de fa
grekiska bronsoriginal, som kommit till
vår tid, och äger äfven från den
synpunkten för konsthistorien ett
sällsynt högt värde.

Hur olik denna staty med det
hvardagliga, lekande genremotivet
är icke till hela sin karaktär den i
Vatikanens skulptursamling
uppställde lansbärande ynglingen, hvars
original anses ha varit Polykleitos
berömda »kanon» eller mönsterbild!
I denna »kanon» hade Polykleitos,
som författat en särskild skrift om den
mänskliga gestaltens
proportionssystem, i åskådlig form praktiskt
till-lämpat sina åsikter rörande denna
punkt. Denna staty blef på grund
af mästarens stora auktoritet af
normerande betydelse för den följande
konstutvecklingen på detta område,
åtminstone inom den
peloponnesiskt-argiviska skolan, hvars andliga
öfverhufvud Polykleitos var.

Ett århundrade senare trädde
Lysippos i spetsen för denna skola
och gaf den en ny »kanon», som
vi få lära känna litet längre fram, och
hvars lättare och smidigare
karaktär mer torde tilltala vår smak än
Polykleitos’ tunga och massiva
idealgestalt. Det hvilar något dåsigt och
sömnigt, något af retsam flegma öfver denne
yngling, åt hvars musklers harmoniskt
utvecklade och man kan nästan säga
arkitektoniskt fasta byggnad vi dock
måste skänka vår beundran. Hufvudets
och ansiktets former äro kraftiga och
väldanade men icke ädla. Där fattas det
högre själslifvets adelsmärke. Det är
den doriska hellenismens ideal, som här
träder oss till mötes med dess stränga
lagbundenhet och tröga konservatism,
dess sega kraft och obändiga, intoleranta

Ord och bild, ç:de årg.

DISKUSKASTAREN. EFTER ALKAMENES.

/ Vatikanens galleri.

stolthet, dess trånga synkrets och dess
oböjligt fasta solidaritetskänsla.

Intressant och lärorik är
jämförelsen med en annan staty i Vatikanen,
den i Sala della Biga uppställde
diskuskastaren, hvars original torde härstamma
från ungefär samma tid som Polykleitos’
»lansbärare». Denne diskuskastare är
framställd i ett något tidigare moment
än Myrons: med kastskifvan ännu
hvilande i den vänstra handen har han i
och för kastet intagit en fast position,
under det han med den högra handens
fingrar gör en rörelse, som förlänar ökad

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free