- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
19

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Minnen och intryck från Roms antiksamlingar. Af Lennart Kjellberg. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MINNEN OCH INTRYCK FRÅN ROMS ANTIKSAMLINGAR.

35

Feidias’ skola. Det har kommit till vår
tid i en ovanligt väl bibehållen och med
framstående talang utförd kopia. Icke
utan skäl har man satt originalet i
förbindelse med Alkamenes’ namn. Mer än
en hypotes kan detta naturligtvis icke
bli, men en hypotes som, såvidt vi för
närvarande känna den ifrågavarande
konstepoken, äger alla sannolikhetens
kännemärken. Denna staty visar oss sålunda
ett attiskt manligt ideal från ungefär
samma tid som Polykleitos’
»lansbärare» ger oss en bild af ett doriskt. De
äro typiska representanter för tvenne
riktningar icke blott på konstens utan på
det andliga lifvets område öfverhufvud.
Och om våra sympatier obetingadt
dragas åt den attiske ynglingen, så har väl
detta sin grund icke minst däri, att vi
i honom måste se en andlig frände, att
den kultur, hvars representant han är,
ingår såsom en högst väsentlig
ingrediens i vår egen. Att spänna alla
kroppens och själens krafter i ädel täflan för
höga mål, den sporten utvecklades i
Atén.

En tredje staty, hvars original
härstammar från ungefär samma stora
konstperiod, är den i Vatikanens »Rotunda»
uppställda kolossalstaty, som vanligen
kallas Ceres. Huruvida denna staty,
hvars armar äro restaurerade, verkligen
framställer Demeter eller Hera eller
möjligen Nemesis, såsom man föreslagit med
anledning af den stilistiska
öfverensstämmelsen med ett nyligen i Rhamnus i
norra Attika vid gräfningar på platsen
för det gamla Nemesistemplet funnet
fragment, torde vara svårt att afgöra. Dock
synes den sista hypotesen vara den
sannolikaste. Vi skulle i så fall i denna
staty äga en kopia af Agorakritos’
berömda kultstaty i Rhamnus och således
äfven här ett verk af Feidias’ skola. I
sina bredt anlagda, pompösa,
monumentala former torde denna staty särskildt

hufvudet af afrodite från knidos. efter
praxiteles. I Vatikanens galleri.

vara ägnad gifva oss en god
föreställning om denna skolas storslagna stil och
majestätiska gudatyper. Den
monumentala uppfattningen af kultbilden se vi
här i sin strängaste konsekvens
genomförd. I det doriska templets celia,
omgifvet af de doriska kolonnerna, med
hvilkas kannelurer den fotsida dräktens
rätliniga refflor så förträffligt harmoniera,
kommer denna staty först i sin rätta miljö.
Under den period, hvarom här är fråga,
gingo de tre konstarterna, arkitekturen,
måleriet och skulpturen, troget hand i
hand, understödjande och kompletterande
hvarandra, och resultatet blef en
konstproduktion af den mest enhetliga,
harmoniska totalverkan.

Stolt och vördnadsbjudande står hon
inför oss, vedergällningens höga gudinna
i sin oblidkeliga stränghet. Klar och
genomträngande är blicken ur de stora,
allt skådande ögonen, och på denna
panna, som symmetriskt omslutes af det
rika hårets våglinier, tronar den omutliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free