- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
22

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Minnen och intryck från Roms antiksamlingar. Af Lennart Kjellberg. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i8

LENNART KJELLBERG.

skraparen, efter lysippos. I Vatikanens galleri,

palats, hvilket väckte det romerska
folkets häftigaste förbittring. En dag gaf
det på teatern så eftertryckligt luft åt
denna känsla, att Tiberius fann för godt
att till folket återställa dess
älsklingsstaty. Och vi måste erkänna, att den
gången lade det romerska folket i dagen en
ovanligt god smak. Ehuru blott en
kopia, gör denna staty ett nästan
bländande intryck och berättigar oss att om
originalet hysa mycket höga tankar. Utom
högra handens fingrar med tärningen,
hvilken är en löjlig, af en förtolkning af
ett ställe hos Plinius framkallad mo-

dern rekonstruktion, äro nästan alla
öfriga delar af denna i Trastevere i
Rom funna staty antika.

I Polykleitos’ »lansbärare» hafva
vi förut gjort bekantskap med dennes
»kanon»; i »skraparen» se vi hans
store efterföljare Lysippos’
proportionssystem åskådliggjordt. Vi skulle
kalla Lysippos’ mönstergestalt mer
proportionerlig med dess högre resning
och i hudens elastiska omhölje bättre
inkomponerade muskelpartier. Om
denna staty kan man verkligen med
skäl säga, att materien är fullständigt
öfvervunnen, att dess tyngd och dess
vis inertiæ äro omsatta i lif, elasticitet
och rörelse.

Om »skraparen» ännu ger oss en
bild af det fria Hellas och af den
helleniska andens ideala sträfvanden för
harmoni och skönhet, så torde den
värld, dit vi med den hvilande
knyt-näfskämpen i Museo delle Terme
förflyttas, få anses kemiskt ren från all
idealitet. Denne brutale yrkesboxare
med den sönderslagna och uppsvällda
näsan och dito öron, de inslagna
tänderna och igengrodda ögonen samt de
häpnadsväckande musklerna väcker
knappast vårt medlidande, trots hans
illa medfarna yttre och alla hans
skråmor, ur hvilka blodet sipprar fram. Allt
detta hör till hans yrke och kan
betraktas såsom delar af hans reklamapparat.
De själ och kropp utvecklande och
stärkande täflingslekarne mellan sönerna af ett
fritt och ädelt folk ha förvandlats till
yrkesmässiga institutioner, i hvilka de mäktiga
furstar, som efter Alexanders död
mellan sig delat den helleniska världen, och
deras efterträdare genom sina legda
kreatur täflade om det ännu af forna dagars
glans omgifna helleniska folkets gunst.
Det romerska kejsardömets kryperi för
makten och dess omänskliga råhet lågo
redan i luften. Att romarne funno smak i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free