- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
159

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Anton van Dyck och utställningen i Antwerpen af hans arbeten. Af Pauw Buschmann j:r. Öfvers. från förf:s manuskript. Med 9 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANTON VAN DYCK OCH UTSTÄLLNINGEN I ANTWERPEN AF HANS ARBETEN. 159’

Till och med kompositionen i dessa
taflor är sällan lyckad. An är duken
belastad med figurer, som äro stelt
närmade till hvarandra, än är den pinsamt
tom och kall, under det accessoarer, som
satts dit för att fylla upp hörnen,
endast tjäna till att distrahera betraktaren.
Och färgen, det enda som skulle kunnat
upphjälpa dessa målningars torftighet, är
ofta trist och grå som bly, utan kraft och lif.

bringande men näppeligen kunde bidraga
till hans sanna konstnärsära.

Alla dessa väldiga dukar, tre och
fyra meter höga, äro också i allmänhet
endast rent dekorativa målningar,
bestämda att smycka kyrkornas alltför kala
väggar, men fullkomligt i saknad af
verklig känsla och värme och ofta
tämligen medelmåttigt utförda.

Jag skall inte utbreda mig mycket

s. martin som delar sin mantel med en tiggare. I kyrkan i Saventhem.

om hela serien af dylika målningar, som
åtskilliga kyrkor ha skickat till
utställningen. Alla dessa dukar äro tomma
och kalla, utan lif och utan verkligt
uttryck. Allt är konventionelt — smärta,
förtviflan, de ädlaste och mest upphöjda
känslor äro återgifna medelst en
deklamatorisk godtköpsmimik, medelst tårar
och grimaser, som äro omsorgsfullt
iakttagna men icke hafva något att skaffa
med själens och hjärtats rörelser.

Lyckligtvis fanns det på utställningen
två religiösa bilder, som utgjorde
undantag från den allmänna medelmåttigheten,
Kristi nedtagande från korset och
Kristus i grafven, båda tillhörande
Antwerpens museum. Det märkligaste i dessa
två målningar, särskildt i den
förstnämda, är Kristusfiguren. I sina bästa
religiösa taflor har van Dyck förmått gifva
ett alldeles säreget uttryck åt Kristus.
Under det han hos Rubens var omsträ-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free