- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
279

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Från Köpenhamns musiklif. Af Gustav Hetsch. Öfversättning från förf:s manuskript. Med 3 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN KÖPENHAMNS MUSIKLIF.

2 79

Om man undantager dessa två, har
det så godt som uteslutande varit de unge
som burit upp den icke öfverdrifvet
storartade operaverksamhet vi dess värre ha
måst nöja oss med-, man behöfver bara
nämna representationerna af »Vifandaka»,
»Carmen», »Trubaduren», »Othello», »Den
flygande holländaren», »Orpheus och
Eurydike», »Figaros bröllop», »Don Juan» och
nu senast »Pärlfiskarne».

De unga krafter, som vår operascen
för närvarande förfogar öfver, ha det
gemensamt, att deras stämmor äro goda,
friska och unga, och att deras lust för och
glädje öfver att lösa konstnärliga uppgifter
är stor; att det likväl ögonskenligen
uträttas så påfallande litet säsong efter
säsong — i hvarje fall måste enhvar
medgifva, att det har varit så under de
närmast föregående åren — beror på helt
andra orsaker, bland annat på systemet,
ledningen, som det dock inte är meningen att
här inlåta sig på kritik öfver.

Går man nu för tiden på Köpenhamns
kongl, teater för att höra opera, så far
man inte vänta sig alltför mycket i fråga
om röstprakt och bländande konst. Våra
operaröster äro genomgående af blygsamt
format, och egentliga vokalvirtuoser ha vi för
närvarande alls inga. Liksom i så många
andra hänseenden intager herr Simonsen
äfven i afseende på stämmans styrka en
särställning. Likaså bildar herr Herold ett
undantag därigenom att hans tenor är både
stark och klangskön och sorgfälligt odlad.

Under det vi för närvarande sakna en
primadonna assolutta, en stjärnsångerska,
hvars blotta uppträdande i en opera är
nog att tillförsäkra framgång, ha vi i herr
Vilhelm Herold en sångare, som fullt
ersätter en sådan brist — för kassan.

Denna sångares popularitet är så stor,
skaran af hans tillbedjarinnor och — hvad
som är sällsyntare — tillbedjare så talrik,
att det snart sagdt strax blir utsåldt hus,
hvar gång hans namn står på affischen i
ett hufvudparti.

Det är något Aladdinsaktigt i den
karrier herr Herold har gjort. Den fattige
bornholmske bagarpojken, som efter många
försakelser och vedermödor — det gick
ofta veckor, då han inte smakade varm
mat —, efter att ha sträfvat sig fram till
att bli folkskollärare, »upptäckes» af en
sångare, får sin underbara röst utbildad i

Fot. Juncker Jensen, Köpenhamn.

WILHELM HEROLD I »CARMEN».

Köpenhamn och i utlandet (Paris), eröfrar
publiken ögonblickligen vid sin debut som
Faust, med ett språng når fram till första
ledet, gifter sig med en adlig och
förmögen ung dam och går från seger till seger
på scenen, — låter inte detta som en saga?
Och dock har det alltsammans försiggått
i det hvardagliga och borgerliga Danmark
under det senaste decenniet.

Herr Herold står absolut som nummer
ett i den yngre generationen af danska
operaartister, n. b. bland dem som ha
stannat hemma; ty sångare som basisten Emil

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free