- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
347

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Peter Paul Rubens. Af Georg Göthe. Med 3 bilder - Från operan och konsertsalarna. Af Magnus Josephson. Med 3 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN OPERAN OCH KONSERTSALARNA.

347

litteraturen äro hos Emile Michel så
mycket mer erkännansvärda, som han själf ju
tillhör en äldre generation, hos hvilken
dessa egenskaper voro sällsynta nog.

Den europeiska konstlitteraturen har
haft ofantlig nytta af att fransmännen
sålunda framträdt ur sin föregående isolering,
ty till det ofta grundliga källstudiet ha de
medfört denna klarhet i uppfattning och
framställning, denna frihet från pedanteri
och abstrakt klyftighet samt framför allt
denna artistiskt känsliga takt, som synas
dem medfödda och som äro så välgörande
äfven i de lärdaste konstskrifter men i all

synnerhet äro nödvändiga egenskaper i
mera populära arbeten.

Ett sådant arbete är Emile Michels
»Rubens». I sitt väl behärskade rika
innehåll, sin eleganta, lättfattliga form och —
icke minst — sin rika, mönstergilla
utstyrsel är den ett sådant arbete, som för
närvarande knappt någon annan än en
fransk författare och artist samt en fransk
förläggare tillsammans kunnat åstadkomma.*

* Klicheerna till planscherna i detta häfte samt till
bilden sid. 337 äro tagna ur Michels arbete och af
dess förläggare, den bekanta firman Librairie Hachette
et C:ie i Paris, benäget ställda till vårt förfogande.



FRÅN OPERAN OCH KONSERTSALARNA.

AF MAGNUS JOSEPHSON.

Med 3 bilder.

DET har icke kunnat undgå den
opartiskt intresserades uppmärksamhet,
huru vid vår kungliga teater — såsom
Operan nu åter kallas till skillnad från den
dramatiska, som icke längre är kunglig —
repertoaren detta spelår visat en betänklig brist
på intresseväckande nyheter liksom på
väl-behöflig omväxling. Undantar man den
vällyckade reprisen af »Josef i Egypten»
och uppförandet af »Estrella da Soria»,
som vederbörande icke tycktes hastigt nog
kunna få bort från repertoaren — se där de
hänsyn man anser sig böra taga mot den
inhemska opera-litteraturen, så vida dess
alster icke, såsom fallet senast varit med
dekorationspjesen »Valdemarsskatten»,
ideligen draga fulla hus —, undantar man
vidare en repris af »Nürnbergerdockan»,
detta lilla lustiga stycke, åt hvars om också
icke så blixtrande kvicka, dock
hedersamma komik man ännu kan skratta, om
inte annat så vid minnet af Uddman, så
har vår operas repertoar varit tröstlöst tom
på nyheter. Denna skenbara stagnation,
denna besynnerliga, planlöshet ha
emellertid (döm om vår glada öfverraskning!)
endast varit en bedräglig yta, som haft att
dölja det intensiva arbetet pä »Mäster-

sångarne», med hvilket härliga stycke
Operan ändtligen fram i april slog sitt
stora slag för säsongen. Och med den
vackra konstnärliga seger, som här vanns,
ha vederbörande lyckats klarera sig och
så där tämligen kunnat försona sina
föregående synder. Det må emellertid vara
tillåtet att tro, det man vid
operainstitutionen litet hvar drog en tacksamhetens
och lättnadens suck, när man ändtligen
fick färdigt det stycke, som under två års
utslitande repetitioner legat som en mara
öfver hela den stora personal, som här
erfordras. Nu har man ändtligen fått luft
och kan andas fritt, och nu vänta vi af
hr Elmblads regemente framförandet af
verkliga nyheter.

»Mästersångarne» drog de åtta eller nio
gånger detta stycke hann att gifvas nästan
fulla hus, och allt tal om att man för
Wagners verk här skulle sakna nödig
resonansbotten hos publiken visar sig alltså
vara endast tomt prat. Det är emellertid
icke för tidigt, att man nu, sedan snart
20 år förflutit efter Richard Wagners
död, börjar att på allvar söka introducera
hans verk, af hvilka hittills endast
»Lohengrin» och »Tannhäuser» varit bofasta på vår

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0383.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free