- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
394

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Ett och annat om Nils Forsbergs nya tafla. Af Nathan Söderblom. Med konstnärens porträtt och 7 bilder efter hans skisser till målningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

394

NATHAN SÖDERBLOM.

en tafla, som, när jag för snart fyra år
sedan hade förmånen att se den för första
gången, gjorde en fullt ut lika god och
stark helhetsverkan som nu.

Hänförelsen för Lützens hjälte har i
taflan fått många präktiga och gripande
uttryck. Den koncentreras i den gestalt,
som står åskådaren närmast, den
afsutt-ne artilleristen, som sträcker upp sin
värja emot konungen. De andra gå till
striden. Han kommer redan därifrån.
Men samma bärande hänförelse och
förtrö-stån utstralar till dem alla från : ,nungens
person. Denna gestalt närmast i
förgrunden vänder ryggen mot åskådaren,
men artisten har förstått att inlägga i
hans rörelse en sådan kraft och schwung,
att jag är färdig att sätta denna rygg i
främsta ledet vid värderingen af hela
det sjuttiotal figurer, som taflan
framvisar.

De många landsmän, som besöka det
stora nya konstpalatset i Champs Elysées
med Nils Forsbergs tafla till sitt första
mål, äro mycket missbelåtna med att
ej finna den i Sveriges konstafdelning,

och om de efter mycket letande lyckats
uppspåra taflan någonstans mellan
Spanien och Portugal, utanför den norska
tafvelhallen, stå de undrande och
spörjande i den trappuppgång, där den svenske
hjältekonungen fått plats med sina
trofasta bussar. Man får icke tillräckligt
afstånd från duken. Och från trappans
midt, där den tar sig jämförelsevis bäst
ut, blir i alla händelser intrycket falskt.1

1 Efter det vi erhållit denna artikel har en
interview med kommissarie^ för den svenska
konstutställningen herr A. Zorn varit synlig i
Aftonbladet. Enligt denna, hvars uppgifter herr
Zorn för oss muntligen bekräftat, har herr Zorn
lämnat herr Forsberg fritt val emellan
fondväggen i svenska salen, ofvanför herr Zorns
porträtt af konung Oskar, och den plats där
taflan nu hänger, och det var enligt herr
Forsbergs egen önskan som den blef placerad på
det sistnämda stället. Att så förhållit sig
framgår äfven af ett brefkort från herr Forsberg,
som herr Zorn visade oss, hvari det heter: »Du
måste erkänna att du så väl som jag ha
bedragit oss både på belysni?ig och distance.t Med
författarens samtycke hafva vi i rättvisans
intresse velat tillfoga denna lilla upplysning.

Red.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free