- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
554

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Holländskt folklynne och holländsk konst. Några anteckningar af Ellen Fries. Med 17 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

554

ELLEN FRIES.

porträtt af konstnären och hans hustru.

oljemålning af frans van mieris d. ä.

I muséet i Haag.

ren att få afteckna dem, som de varit
för rummets ägare att samla och ordna
dem.

&

Och har ni sett någon interiör af
Gerard Dow eller Adriaan van Ostade
utan någon liten fågelbur på väggen?
De äro lika sällsynta, som ännu i dag
en holländsk bakgård utan en alldeles
liknande bur på muren vid päronspaliern
eller vildvinet.

Och har ni sett en holländsk genre,
en Metsu, en Mieris eller en hvem det
vara må, utan åtminstone en liten hund?
Rätt ofta äro dessa små favoriter just
själfva ämnet för den lilla genrebilden,
eller ock bilda barn lekande med hundar
andraplans- eller staffagefigurer.

Och än i dag äger Holland
säkerligen flere hundar än något annat land.
De få ofta tjänstgöra som lastdragare
och ha ej alltid så roliga dagar, ty
holländaren förefaller mig hård mot djur,
fastän han älskar dem, men så finnes
det ock en talrik privilegierad
hundöfver-klass, som nu har det lika godt som i
den gamla goda tiden. Också möter
man lika många hundar som människor
på gatorna.

Vid våra universitet anses det såsom
tecken till en betänklig veklighet, om en
student består sig med hund. I Holland
såg jag knappt någon, som gick utan
en sådan följeslagare, och uppe i
förhallen till studenternas samlingslokal i
Leyden stodo i dussintal dessa djur bundna,
förande just icke någon tystlåten tillvaro.

Holländarnas natursinne visade sig
kanske allra mest såsom sinne för
blommor. Intet fönster är så litet, att det ej
har sina väl vårdade blomsterkrukor,
och i parterrerna, stora som små, råder
en blomsterprakt med gamla anor. Van
Huysums, de Heems och Ruysch
jättebuketter visa, förutom sin konstnärligt
fina färgkänsla, en artvariation, som
troligen ej på 1600-talet i Europa
någonstädes hade sin motsvarighet.

Holländarnas kärlek för hemmen med
deras tusen småsaker torde förledt de
holländska målarna till ett annat af
deras älsklingsmotiv: sjuka fruar, ty sådana
äro tyvärr ej specifikt holländska. Det
kunde ge anledning till åtskilliga vackra
färgsammanställningar. Möjligen kan
man ock söka en förklaring i
läkarkonsten uppsving och utbredning just
samtidigt med målarkonsten. Man
intresserade sig där för det hygieniska mer än
i det öfriga Europa, och den då införda
seden att utsätta bulletiner om den
sjukes tillstånd i ett fönster samt att ånge
om smittosam sjuk finnes i huset
bibehålles ännu. Likaledes höra i Holland

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0606.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free