Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Holländskt folklynne och holländsk konst. Några anteckningar af Ellen Fries. Med 17 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
HOLLÄNDSKT FOLKLYNNE OCH HOLLÄNDSK KONST.
559
ländare såväl som holländare, ja,
framträder nästan skarpare hos de förra.
Också ha kanske just flamländarna
Rubens och Teniers gifvit det allra
lifligaste uttryck åt denna uppsluppenhet, åt
denna lifsandarnas ringdans, som är
oberörd af skönhet, behag och blygsamhet.
En holländsk kermess ger än i dag
tillfälle till allehanda för moraliteten icke
uppbyggliga betraktelser, och en person
med ett känsligt nervsystem blir bragt
till förtviflan, då han ingenstädes under
kermesstid, hvarken dag eller natt, kan
undslippa alla de skärande ljud, hvaraf
hela luften tyckes uppfylld, positiv,
drag-harmonikor, hvisselpipor af alla slag,
lergökar, flöjter, skrål, skratt, skrik i alla
tonarter, ljud af alla slag, från det
oskyldiga glammet till den brutala råhetens
skrän.
Man har jämfört Bellmans krogscener
med de holländska kermessbilderna, och
jämförelsepunkter finnas onekligen, men
stor är olikheten emellan det svenska
konserten. oljemålning af gerhard ter borch. / Altes museum i Berlin.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>