- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
654

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Tysk romantik. Af Gerhard Gran. Öfversättning från norskan. Med 6 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

654

GERHARD GRAN.

rebilderna för sin alstring, hvilka
kropplösa röra sig i de skönaste former.»

I längden blef emellertid den rent
allmänna religiösa stämningen utan
något positivt innehåll otillfredsställande,
och här var det återigen konstens kraf
som kom att spela en afgörande rol.

Schleglarna, som hade läst all
världens litteratur och kände till all världens
konst, hade genom sina studier kommit
till det resultatet, att öfverallt, där det
hade frambragts stor konst, i Indien, i
Grekland, i Rom, i Spanien, i det gamla
Tyskland o. s. v., där hade det beständigt
varit mytologien som utgjort den bärande
principen, indisk, grekisk, kristen
mytologi. Ville man ha modern stor konst,
så måste man därför skapa en ny
mytologi, — därpå berodde konstens och
världens pånyttfödelse.

Som bekant, lyckades det icke
romantikerna att fabricera någon ny
religion; de sjönko allesammans, om än icke
alla fonne It, tillbaka i den katolska
kyrkans moderssköte. Katolicismen blef
uppgiftens lösning.

Och att detta blef lösningen, därtill
bidrogo — i hvarje fall som en af de
hufvudsakliga faktorerna — återigen de
konstnärliga hänsynen.

Det adertonde seklet hade som
bekant i sin historiska betraktelse
fullkomligt förbisett medeltiden\ den stod för
rationalisterna blott som obskurantismens,
den mörka öfvertrons, de vanvettiga
drömmarnas tidehvarf, som en svart
afgrund mellan forntiden och nyare tiden,
öfver hvilken man sökte slå en bro. Och
detta förakt för medeltiden omfattade
äfven gotiken och den medeltida konsten,
hvilkas skönheter man icke upptäckte
eller som man helt enkelt ansåg fula,
emedan de lågo så fjärran från den
klassiska konsten.

Äfven på denna punkt utgör
romantiken en reaktion mot upplysningstiden.

Man får en slående bild af
öfvergången genom att bläddra i de två
tidehvarfvet böcker och dagböcker.

Nürnberg är, som vi nu alla veta, att
betrakta som ett museum för
gammaltysk konst.

Det är därför lärorikt för oss att se,
hvilket intryck Nürnberg gjorde på de
två generationerna.

På åttiotalet passerar Nicolai, den
ofvannämde Berlinupplysningsmannen, på
en resa genom Nürnberg. Han skrifver
om denna resa, men gör inte den svagaste
antydning om att han i den gamla
staden upptäckt något, som tilldrager sig
hans uppmärksamhet eller tilltalar hans
konstsinne.

Mozart antecknar 1790 i sin dagbok:
»I Nürnberg åto vi frukost — en ful
stad.»

I en dagbok, skrifven af en sachsisk
präst, Schmidt, från ungefär samma tid
heter det: »Gatorna äro nästan
allesammans krokiga och mörka, husen äro
höga, brokiga och bemålade med
smaklösa figurer, mycket ofta garnerade med
helgonbilder, och invändigt äro de ofta
meningslöst byggda, —Rathhaus,
Sebal-dus, Lorenz- och Egidykyrkorna -— hvilka
förfärliga, upptornade murar af sten!
Det gamla, i synnerhet det gotiska
byggnadssättet slog mig med häpnad, men
ett behagligt intryck gjorde det
ingenstädes på mig.»

Men hör så motsatsen hos den
förste romantikern i Herzensergiessungen
eines kunstliebenden Klosterbruders:

»Nürnberg, du fordom världsberömda
stad! Hvad jag gärna vandrar genom
dina krokiga gator; med hvilken
barnslig kärlek jag ser på dina gammaldags
hus och kyrkor, som bära djupa spår
af den gamla fosterländska konsten. Hvad
jag älskar den tidens konstverk, som
föra ett så djärft, kraftigt och sant språk.
De draga mig tillbaka till det där gråa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0714.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free