- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tionde årgången. 1901 /
22

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Uno Troili. En minnesteckning af Lotten Dahlgren. Med 13 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22

LOTTEN DAHLGREN.

marresorna, lämnar han numera icke
Stockholm, i hvars artistvärld han under
1850-, 60- och in på 70-talet fyller en
bemärkt plats. Ehuru hans arbete ofta
lider afbräck af håglöshetens och
sinnesorons demon, som aldrig helt släpper
sitt tag, når hans konst under denna tid,
tack vare de regelbundna, harmoniska
lifsförhållanden hvari han hamnat och
ett växande erkännande, den höga grad
af blomstring, hvarom hans vackraste
porträtt bära vittne.

Trots detta blef Troili aldrig en
produktiv konstnär, och de porträtt han
efterlämnade äro jämförelsevis få. Hvaraf
berodde detta? Han var ju sin tids mest
anlitade porträttör, och det ansågs som
en grace att bli målad af honom.
Visserligen var det tider då, som jag redan
nämnt, hans själsoro gjorde honom
oförmögen till arbete, men det förflöt dock
flera år mellan anfallen af hans
sinnessjukdom, och under sin krafts dagar
kunde han utveckla en ganska betydande
grad af flit och verksamhetsifver. Det
var ej heller med petig långsamhet han
förde sin pensel, då han väl kom i farten.
Nej, den arbetade både snabbt och lätt,
ja stundom med en viss frimodig glädje,
ända till dess själfkritikens onde ande
fick makt med honom och hejdade hans
hand. Dä kunde han med ens gripas
af leda för och förtviflan öfver sitt eget
verk. Ifall ej det halffärdiga, ja ibland
nära fullbordade porträttet utan
förbarmande öfverkorsades, som stundom
hände, slängdes det undan i en vrå för att,
vändt mot väggen, öka samlingen af
vrakade dukar, som belamrade hans atelier.

Ibland efter månader råkade
målaren af en händelse eller af ett slags
ingifvelse kasta ögonen på någon af de i
onåd fallna taflorna och vända den rätt.
Ej sällan öfverraskades han då af »att
den inte var så tokig», och så grep han
sig an därmed på nytt.

Men många påbörjade porträtt
blefvo aldrig fullbordade. Efter Troilis död
— eller rättare efter hans hustrus, då
boet realiserades — fann man
undanställda på vindskontor och i skrubbar
hela trafvar af halvfärdiga taflor. Äfven
i sitt ofulländade skick buro många af
dem tillräckligt spår af mästarens hand
för att älskarna af hans konst med glädje
skulle begagna sig af tillfället att
försäkra sig om dessa spillror, då de af
makarna Troilis arfvingar utbjödos till
salu.

En stor del af konstnärens under
sjukligt missmod kasserade porträtt, och
däribland utan tvifvel de bästa, torde dock
gått förlorade. Efter hans död blefvo
de nämligen, i enlighet med hans
uttalade önskan, förstörda af hans hustru.
Unos vilja var hennes lag. Så ansåg
hon det som en plikt att fullgöra äfven
denna, ehuru hon hade en känsla af att
det var ett slags mord hon begick. När
hon klippte i små bitar den ena efter
den andra af hans dukar, var det, som
hon uttryckte sig, liksom ögonen i alla
dessa ansikten varit lefvande och sett
pä henne, tiggande om försköning. Hon
hade likväl mod att fullborda dådet. Hon
blef således i sin missförstådda pietet
för makens minne hans medbrottsling i
den vandalism, som han så ofta, den
svenska konsten till oersättlig skada, lät
gå ut öfver sina egna verk.

Som jag antydt var den maka Troili
valt af ett alltför eftergifvet och bildbart
temperament för att hon på något vis
skulle lägga band på hans tycken och
egenheter.

Äfven som gift behöfde han ej
öfvergifva sina artistvanor. Han och
hans hustru lefde alltid på konstnärsvis,
d. v. s. de hade sitt hushåll inrättadt
med minsta möjliga apparat och för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1901/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free