- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tionde årgången. 1901 /
23

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Uno Troili. En minnesteckning af Lotten Dahlgren. Med 13 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UNO TROILI.

I C

verkligade således det i våra dagar så
ofta i teori framhållna, så sällan i
praktiken utförda konststycket af ett
förenk-ladt lefnadssätt.

Troili hade sin atelier i Brunkebergs
hotell. Det var ett stort rum, ljust och
högt i taket, men utan tillstymmelse till
konstnärlig utsmyckning. Råkade någon
studie tilläfventyrs vara kvarglömd på
väggen, kunde den lika gärna sitta upp
och ned som tvärtom. Ett par stafflin,
där man under årens lopp i växlande
följd såg exponeradt konstnärens härliga
porträttgalleri af sina samtida; den för
modellen afsedda upphöjningen, ett par
stolar, ett bord vid fönstret, där alltid
den mest kaotiska villervalla af penslar
och färgtuber var rådande, se där hela
inredningen.

Hvilken säregen atmosfär, hälften
oljefärg, hälften matos, en doft som kom
en att tänka på Italien och de gamla
mästarna och allt annat från
hvardagslifvet afvikande, härskade ej i denna
enkla atelier! Där fann man, de tider
då han var vid arbetsvigör, vår målare
sysslande vid sitt staffli, håret i alla
väder, klädd i en målarblus, säkert den
mest nersnusade, färgbesmorda, om det
ursprungliga stoffet minst påminnande
bland alla målarblusar i världen, och
alltid kunde man vara säker på att bli
tryckt i hans stora oljefärgsdränkta famn
och att bli hälsad med detta innerliga
»goddag, mitt älskade barn», hvarmed
han uttryckte sin glädje öfver sina unga
vänners besök.

Och medan husets herre på ena
sidan om dörren ägnade sig åt de sköna
konsternas utöfvande, idkade hans fru
på den andra sidan den ej mindre
viktiga konstart, som kallas kokkonsten. I
köket, som stötte till ateliern, var
hustrun uteslutande härskarinna. All
matlagning sköttes af henne själf, enär det
lilla konstnärshushållet emanciperat sig

Fot. J. Jæger.

UNO TROILI. (HANS SISTA PORTRÄTT.)

från det slafviska beroendet af en
tjänsteande och endast höll sig med »en
människa som gick till och ifrån» för de
gröfre göromålen. Hvarje dag kunde
man således få se fru Troili med en
väska på armen vandra till det
närbelägna Hötorget för att görä inköp af
ingredienserna till Unos favoriträtter, i
hvilkas tillagande hon vunnit så stor
skicklighet, och hvari hon satte sin
stolthet, långt mer än i sin ganska
betydande talang som pianist och andra för en
fint bildad dam utmärkande färdigheter.

Utom atelier och kök utgjordes den
lilla lägenheten af ännu tvenne rum,
sängkammare och hvardagsrum. När jag
tänker tillbaka på den lilla miljö som
målaren och hans hustru skapat åt sig
midt uppe i den tidens på stilfulla
interiörer så fattiga Stockholm, står den
för mig som idealet af ett konstnärshem.
Ingenting utstuderadt eller beräknadt på
stil, men med den individuela prägel
öfver hvarje sak, hvilken liksom förlänar
en själ äfven åt döda ting.
Gammaldags trefliga möbler från hennes
föräldrahem, ett stort taffelpiano framskjutet
på golfvet, taflor och gravyrer på
väggarna, af hvilka förstnämnda jag sär-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1901/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free