Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Rasen, kulturen och konsten. Af Alfred Bramsen. Öfversättning från förf:s manuskript. Med 18 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
364
ALFRED BRAMSEN.
Och detta måste förstås bokstafliga
historien bekräftar det på otaliga sätt i
äldre tid och nutid. De antika
marmorstatyerna vandrade i kalkugnen,
bronserna smältes om till pilspetsar och
kittlar, templen användes till stenbrott,
pergamenten till stöfvelsulor*.
Det upprepar sig århundrade efter
århundrade: när de förstående själarna
icke finnas längre, sjunker allt i grus.
Konstverken gå snart förlorade, när de
själar icke mera äro till, som kunna
uppfatta och värdesätta dem, och de
icke ur vägen att påvisa, hurusom de två
begreppen nationel konst och patriotisk
konst ingalunda täcka hvarandra —
något som äfven vi här hemma ha nytta
af att lägga på minnet. Man må inte
tro att en konstnär är nationel för att
han är patriotisk; det är hvarken
Danmarksmonumentet, den lille
hornblåsa-ren, Niels Ebbesen eller drottning
Margareta som komma att vittna för
eftervärlden om vårt folks konstnärliga kultur.
Med ett ord, det är stilen, icke ämnet,
det kommer an på. Man torde dessutom
EN SEGELBÅT I VÄNDNING VID STRANDEN. OLJEMÅLNING AF C. W. ECKERSBERG.
Tillhor grosshandlaren E. le Maire.
kunna försvinna äfven innan förståelsen
ännu har kommit.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>