Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Arnold Böcklin. Af Osvald Sirén. Med 14 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ARNOLD BÖCKLIN.
529
art, ej heller så stark och fulltonig, som
i »Dödens ö»; främst en följd af den
mindre säkert afvägda kompositionen.
En tysk kritiker har sökt ådagalägga,
att motivet vore hämtadt ur den scen i
andra delen af Göthes Faust, som
skildrar, huru den hvita kentauren Chiron
strandens träd skymtar ett marmoraltare,
kring hvilket unga män och kvinnor gå
i rytmisk dans, sakta svängande en
blomstergirland. Förgäfves sjunga de
förföriska sjöjungfrurna i vassen framför
sin klipphåla till höger, Helena håller
blicken stadigt riktad mot det förlofvade
den fiolspelande eremiten.
bär Helena öfver floden Peneios. Det
är icke otänkbart, situationen är
åtminstone alldeles densamma. Genom
djupblått vatten, där långhalsade svanor segla
majestätiskt, bär den rosenbekransade,
tankfulle gamle kentauren en bildskön
kvinna till de saligas ängder. Mellan
Ord och Bild, io:e årg.
I Nationalgalleriet i Berlin.
landet. Bildens förnämsta tjuskraft
ligger i de mäktiga färgharmonierna.
När målaren tio år efter denna taflas
fullbordande (1888) kände sig manad att
utföra ett slags pendant till »Dödens ö»,
var han redan en gubbe på öfver 60
år, inspirationens glöd hade falnat: i
34
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>