- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tionde årgången. 1901 /
588

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Karl XII:s-porträtten. En porträtthistorisk studie af August Hahr. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5/8

AUGUST HAHR.

senare tolkning af kung Karls yttre. I
den förra typen äro dragen mycket unga
och onyanserade, i den sistnämnda ha
åldern och lifserfarenheterna satt sina
små men tydligt märkbara spår. Håret
har förtunnats. Men därtill finner man
ett absolut nytt element: det
triumferande uttrycket, stämningen af segerstolthet,
af att stå vid ett vunnet mål. Han är nu
S. Georg med hvilande svärd och med
draken öfvervunnen, dödad bakom sig.

Men äfven yttre kriterier på
porträttets senare ursprung finnas. Den
ofvan-anförda inskriptionen på
Gripsholms-bilden är icke gjord af målaren.
Inskriptioner med samma stil och med
förkärlek för det besynnerliga ordet »enär»
förekomma äfven på andra äldre och
senare Gripsholms-porträtt och äro spår
af någon nitisk omsorg (troligen
Stjern-elds) om porträttsamlingen i slutet af
1700-talet. Den säger för öfrigt rakt intet
om porträttets ålder, påpekar endast,
huru kungen var klädd, när han började
sitt fälttåg. Däremot ha vi allt skäl att
fästa oss vid beteckningarna på några
öfverensstämmande smärre bilder. A
porträttet på Skokloster läsa vi, att det (af
David Krafft) gjordes i Altranstädt 1707.
Det här afbildade midjestycket på
Gripsholm bär inskriften »Carl XII, Världens
Hjelte» samt ä en påklistrad lapp
»Måladt i Altranstädt år 1707 af D. Kraft».
Äfven på baksidan af
Drottningholmsrepliken läses: »Carl XII A:o 1707».
Flere med detta årtal betecknade
repliker kunna säkerligen uppvisas.

I riksänkedrottningens räkenskaper
underrättas vi, att David Krafft åren
1707 och 1708 för hennes majestäts
räkning flitigare än någonsin målade kung
Carolus’ bild, i öfver 20 exemplar,
bröstbilder, som bortskänktes till kungl, råd,
högre militärer och hoffunktionärer,
förutom till prinsessan Ulrika Eleonora och
»den unge hertigen» (d. v. s. Karl Fre-

drik). I en af räkningarna för 1708
upptages »Ein Brustbild, wornach allezeit
copigieret wird», hvilket innebär, att en
viss porträttyp just då var gällande och
för detta tjugutal bröstbilder gemensam.
Och af de faktiskt kända typerna finnes
väl ingen, med hvilken denna kan vara
mer identisk än med den, å hvars
exemplar årtalet 1707 emellanåt
förekommer och i hvilken konungen har ett
gifvet mognare utseende än i den 1701
uppkomna typen.

Till »Altranstädt-typen» synes det som
Krafft äfven vore upphofsmannen. Dels
förekommer på ett par bilder
beteckningen »gjord i Altranstädt», dels synas
de bästa så ypperligt individualiserade
och studerade, att man ej gärna vill anse
dem som kopior efter en främmande
hand. Dock kan jag ej dokumentariskt
bevisa, att målaren varit på platsen.
Något pass har ej påträffats.
Riksregistra-turen och räntekammarböckerna för 1706
och 1707 iakttaga en absolut tystnad,
och af änkedrottningens noggranna
kassaböcker finner man blott, att han 1707
sänder lika många egenhändigt skrifna
räkningar som föregående och
efterföljande år. Emellertid måste jag antaga,
att dessa porträtt icke ha komponerats
efter någon hemskickad förebild.
Jämförda med tidigare Karl XII:s-bilder äro
de nyansrikare, och tyckas, ej minst i
flere smådrag, vittna om ett personligt
studium. Med visshet torde vi
åtminstone våga påstå, att vi med denna
porträttyp nått den första mera personliga,
själfständiga tolkning David Krafft gifvit
af den underlige man, som ännu i dag,
i denna skeptiska tid förmår att fängsla,
oss.

Den viktigaste därnäst följande bilden
är Bender-porträttet. Denna ikonografiskt
intressanta bild finnes på Gripsholm och
pryder f. n. ett rum i Hedvig Eleonoras
våning. Den målades i Bender år 1712 af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1901/0642.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free