- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tionde årgången. 1901 /
679

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - August Malmström. Af Karl Wåhlin. Med 1 bild

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AUGUST MALMSTRÖM.

679

den sistkonine af dem (f. 1829), han var
också den som sist lämnade sin post, och
med honom gick den fornnordiska
riktningen inom vår konst i grafven.

Strängt taget hade den gått i grafven
tidigare än mästaren själf. Ty det var
som om han till slut börjat se fornvärlden
med kyligare blickar än hvad som var
hälsosamt för hans konst. Han fick den
möderne arkeologens intresse för rustningar
och vapen och friluftsmålarens intresse för
nyktra lokalfärger. Men under all denna
möda och lärdom bleknade ingifvelsen, och

det senare, i yttre måtto färdiga
Bråvalla-slaget är långt mera ett fragmentariskt
konstverk, afsvalnadt under gjutningen, än
den tidigare upplagan af detsamma med
den stolta och rytmiska flykten och det
brusande färgjublet i den låt vara något
gyttriga och öfverlastade kompositionen.
Tanken att i realistisk stil transponera det
under helt andra förutsättninear
koncipierade, fabelaktigt väldiga ämnet kunde ej
gärna leda till något annat resultat. Och
detta ämne, som kunde ha skapat
Malmströms triumf, medan han ännu var ung,
ifall han varit mera tilltagsen och säker

på sin sak, blef i stället hans mannaålders
aldrig lättade börda.

Bråvallaslagets vapenbrak och stridsgny
tränger som ett ledmotiv genom Malmströms
hela konstnärliga verksamhet, men vid
sidan om denna musik på bleckinstrument
ljuda de klara, spröda violintonerna från
»Alfvalek», från de många idylliska bilderna
ur barnens lif och från de ännu flera små
landskapsakvarellerna. På denna kant af
Malmströms produktion träffa vi honom mest
hemma hos sig själf, och den tëte-à-tëte
på ateliern med en liten älskvärd modell,

som här ofvan är afbildad, är en nyckel
till Malmströms väsen så god som någon
minnesruna. Barn voro den gamle
ungkarlens största glädje, deras lekar och löjen
ständigt föremål för hans iakttagelser och
hans pensels konst. Bäst äro de äldre
af hans arbeten i denna art; den
guld-skimrande koloriten i t.. ex. »Sista paret
ut» (i enskild ägo) är af en intagande
verkan. Tyvärr hör »Skvallerbyttan» (1892),
som i Nationalmuseum representerar denna
gren af Malmströms konst, icke till hans
bättre alster. Med åren lade han bort den
varmt gyllenbruna ton, som han medfört

AUGUST MALMSTRÖM I SIN ATELIER. AMATÖRFOTOGRAFI FÖR ORD OCH BILD.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 11:32:58 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1901/0737.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free