- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
160

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Några ord om våra dagars konstindustri. Af Ina Almén - Jane Gernandt-Claine. Af Bo Bergman. Med 1 bild

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i6o

ina almen.

fordna tiders, och tyckas i första hand
vittna om ett nervöst jagande efter
originalitet. Konstnärerna gifva sig sällan ro
att i lugn fortgå på en påbörjad väg; de
frukta att genom upprepning förråda en
inneboende fattigdom. Det är visserligen
sant, att upprepning vittnar om
begränsning, men få äro så geniala, att deras
alster redan vid första utkastet äro
fulländade, och det är därför att föredraga, att
de erkänna gränserna för sin begåfning och
därinom söka åstadkomma det högsta
möjliga. Det är dessutom först under själfva
utförandet af sina egna kompositioner som
en konstnär bäst är i tillfälle att lära
känna såväl deras förtjänster som deras brister
samt, och detta är ännu mer beaktansvärdt,
får tid att samla sig till blifvande
kompositioner.

*



Konsten och kanske i ännnu högre
grad konstindustrien äro för sin utveckling
beroende af en växelverkan mellan
konstnären och allmänheten, ty säljaren kan
icke i längden producera, med mindre han
någon gång finner köpare. Allmänhetens
förstående, eller åtminstone dess intresse,
måste därför allt mera väckas. För det

ändamålet anordnas bland annat ofta
återkommande utställningar, och att dessa
utställningar burit goda frukter, det är ett
glädjande faktum. Men utställningarna hafva
också sin mörka sida. De hafva nästan
förvanskat konsten till ett slags sport;
konstnärerna tvingas icke sällan mot sin
vilja att deltaga i de allt för ofta
återkommande täflingarna på konstens
kapplöpningsbanor, och den, hvilken hinner till
målet-utställningen inkasta de flesta och
egendomligaste numren, endast den
betraktas såsom segervinnare.

Vi rastlösa, enerverade
nutidsmänniskor sakna ofta den sinnets jämnvikt, som
fordras för att kunna njuta af det sköna
enbart såsom skönt, vi vilja samtidigt —
och mången gång i främsta rummet —
stimuleras, och för det ändamålet älska vi
den eggelse, som ligger i åsynen af nya,
ständigt nya föremål. I begäret efter nytt
och det däraf framkallade jagandet efter
originalitet ligger i våra dagar konstens
farligaste fiende.

Det verkligt originela, det geniala
framkallas icke genom rastlöst jagande, genom
massor af till hälften bearbetade idéer, det
finnes inom konstnären, och det behöfver
tid, ro och arbete för att komma till
mognad och taga form.

jane gernandt-claine.

Af BO BERGMAN.
Med i bild.

DET är en ljus våreftermiddag, när
jag sätter mig ned för att skrifva
om den svenska författarinna, hvars namn
läses härofvan. Hvilket underligt öde att
just hon skulle komma att bo i
tropikerna! Med hvar bok hon skänkt oss
— och icke minst de tre senaste, som
handla om främmande länder — har
hennes namn knutits fastare vid nordiskt lynne

och nordiskt klimat. Det ligger i hennes
väsen något af en tidig vårkvälls mystik,
och aldrig har hon lyckats bättre än när
hon skildrat allt det spröda, drömsjuka,
obestämbara hos en människa, den typ af
vingad längtan och aningsdjup melankoli,
som i särskild grad är de själfulla
kvinnornas häruppe. Vår andliga
acklimatise-ringsförmåga är stor, större än vi vilja

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:55:19 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1902/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free