- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
200

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Modern öfvertro. Ett referat och ett utkast till en kritik. Af Gustav A. Jäderholm. Med 3 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

200

gustav a. jäderholm.

andefotografi tagen af mediet d esperance.

(»anden» aftecknar sig t. v. mot skärmen.)

tandet, men ju mer uppmärksamheten
sprides, desto osäkrare blir
uppfattningen på hvarje särskild punkt. — Den
viktigaste felkällan från den associativa
verksamheten består i likheters
öfver-skattande och olikheters förbiseende. —
I en minnesbild bevaras blott de led,
som uppmärksamheten särskildt varit
riktad på, utan att dock dessa behöft vara
af mer än underordnad vikt för
uppfattningen af sakens verkliga förlopp. I en
serie bilder sammanblandas och
understundom t. o. m. sammansmälta leden,
om de äro hvarandra lika och icke af
särskilda omständigheter hällas skilda.

Om alla dessa felkällor göra sig
gällande för iakttagelser under normala
omständigheter, så kan man lätt tänka sig
sinnesrörelsens betydelse för iakttagelser,

som försiggå under spänning eller
väntan, fruktan eller skräck. Efter
väntan är uppmärksamheten uttröttad;
fruktan lämnar i medvetandet blott
rum ät sin orsak, skräcken helt enkelt
»förlamar» oss, förhindrar ali
iakttagelse. Kommer så härtill den
förutfattade meningen — teoretisk insikt
före séancerna! — så är det lätt att
förstå att »de troende» kunna se
vidunderligheter i séancer, där vanliga
dödliga se ingenting alis.

Erinrar man sig vidare, att de flesta
séancerna, åtminstone de af dem, som
skulle äga den största beviskraften:
»materialisationerna», alltid eller i de
allra flesta fall försiggå i mörker, vid
ackompanjemang af psalmsång eller
annan musik »för att underlätta
pe-rispritens koncentration», medan
åskådarnas händer äro förenade till en
kedja »för perispritens cirkulation»,
d. v. s. att forskarnas enda organ för
undersökning: ögon, öron och händer,
äro försatta ur tjänst, samt vidare att
fenomenen alltid inträda till sin art
oväntadt, så att forskaren ej annat än i
sällsynta undantagsfall kan vidtaga några
anstalter i förväg för att genom villkorens
varierande kunna sluta sig till
fenomenens orsaker, så känner man sig föga
böjd att utan vidare taga en troendes
skildring af en séance för fullt äkta vara.
Det ligger en mystifieringslusta hos hvarje
människa, som ofta nog mot hennes
vilja kan brodera granna krumelurer på
den hvardagligaste gråa vadmal.

Iakttagelsefelens i ögonen fallande
betydelse för uppfattningen af de fenomen,
som nu sysselsätta oss, har på
experimentel väg bindande bevisats af doc.
Lehmann och d:r Richard Hodgson. —
Spiritisterna protesterade naturligtvis
offentligen i tidningarna.

Men icke blott detta.

Det har med ali rätt sagts, att snart

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free