- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
261

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Bröderna Asam. Af Ola Hansson. Med 8 bilder - II - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bröderna asam. 291

genrestycken etc., gjorde sig äfven
nya belysningsvärden gällande. Det var
stämningsvärdena hos det jordiska ljuset,
— vare sig detta var ett stycke blå
sommarhimmel, som genom en
fönsteröppning eller en dörrspringa lyste in i
den skumma kammaren, eller ljusskenet
som göt sig varmt och rödaktigt öfver
ett ungt och skärt flickansikte. Poesien
i naturens ljusbrytningar uppenbarade sig;
deras intima samhörighet med
människans själstillstånd i alla lifslägen kom i
dagen. Menniskan gjorde naturen
lefvande med sin sorg och sin lycka; och
naturen kastade sitt solsken och sin
skugga öfver den mänskliga själen. Den
gula töckendagens melankoli, den svala
stillheten under den saftiga, hängande
vårgrönskan vid flodbrädden, det
ändlösa hafvets obestämda längtan och vaga
oändlighetstankar, det varma behaget i
det egna hemmet blefvo konstnärens
eget lidande och egen glädje; och
färgerna på hans palett, med hvilka han
målade naturstyckena och interiörerna,
voro på detta vis genompyrda och
mättade med själ. Detta var en kultur- och
konsteröfring af det nordiska, inåtvända
temperamentet med dess tongång i moll.
De yttre ljuseffekterna i naturen blefvo
inre och själsliga affekter hos människan;
den immateriela sidan, det andliga
elementet i ljuset togs också i bruk. I detta
samma blottande af ljusets känslovärde
består äfven det moderna
air-ambiant-måleriets uppgift och väsen; dess
tekniska sökande är blott ett hölje för ett
djupare sökande, möjliggör blott ett
finare inträngande i ljusvärldens affektiva
hemligheter.

I bröderna Asams glada rococokonst
återigen har ljusproblemet uppfattats
religiöst och ljuset — solens och
färgernas ljus — användts i religiöst syfte.
Det är hos dem en skapelsefanfar,
morgonljuset af den första dagen, en strå-

lande uppenbarelse af de himmelska
härskarorna, ett förhärligande af ecclesia
triumphans.

III.

Den tid, i hvilken bröderna Asam
lefde, hade liksom hela dess kultur en
stereotyp prägel; dess fysionomi saknade
det personliga draget. Detta gäller om
hela den konst, hvilken uti de lärda
fackverken indelas och rubriceras under de
olika namnen senrenässans, barock,
ro-coco, o. s. v. Det var tiden för en allt
mer styfnande centralisation; alla
strålarna samlades i solen suveränen, för att
därifrån mer blända än värma; för
individualiteterna fanns ingen plats längre
till att utveckla sig, lika litet som för
folken såsom egenartade individer. Kyrkans
medeltida idé om en alltomfattande
organism försvann, och statstanken trädde
i dess ställe. I stället för en lefvande
gestaltning kom ett mekaniskt
afsatssystem; benstommen ersattes med en
död träställning, och lagen om en inifrån
betingad växt med ett schema; och de
sköna bildningar å yttersidan, hvilka
benämdes konst, voro snarare tecknade efter
detta schema än framvuxna inifrån.
Denna tids konstnärer saknade i allt för hög
grad tillförseln af saft och blod nerifrån.
Barockens och rococons rika, yppiga
och till sist yra formvärld skylde blott
alltför mycket öfver tomheten och kylan
i de skapande djupen; den var ofta nog
intet annat än en förtjusande spetsskrud
om ett lik. Därför företer också denna
konst, trots alla skiftningar, väsentligen
samma prägel i alla länder; det ena
hofvet liknade efter förmåga det andra
hofvet; konstnären var lärjunge af en
främling och sin furstes tjänare; ådern, som
förband honom med folkets ande, måste
först tillsnöras; först då kunde fantasien

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0291.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free