- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
293

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Giovanni Segantini. Af Ernesto Caffi. Öfversättning från förf:s manuskript. Med 11 bilder efter målningar af Giovanni Segantini

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

giovanni segantini.

29 7

att säga efter bönen. Det är som en
hymn till det skapade och till skaparen,
det är som en melodi af oändlig kärlek,
osynlig sväfvande mellan jord och
himmel; det är ett blad af människosjälens
historia, själens som älskar och stundom
försänker sig och vaggas till ro i Alltets
oändlighet. En ljuf längtan efter frid,
en stilla och vemodig vällust bemäktigar
sig sinnet, under det ekot från berget
i fjärran, böljande fram bland de slum-

rande tingen, ideligen upprepar: Ave
Maria! Ave Maria!

Taflan belönades med guldmedalj i
Amsterdam 1883 och väckte alla
konstnärers beundran. William Ritter jämför
den med Millets »Angelus» och säger
att den är »nicht weniger grossartig».
Segantini var då endast 24 år!

Den andra, »Alla stanga», är kanske
ändå mera storslagen. Några kor stå
väntande bundna vid en inhägnad, andra
hvila sig, andra åter utstöta råmanden.
Omkring dem breder sig den vida hög-

slätten, kransad af höga berg.
Ljusknippena, som genom molnen lysa på
kornas ryggar, utgöra en dristig eröfring
inom färgernas musik. Denna målning
är syntesen, sammansmältningen af
målarens konstnärssjäl med naturens stora
själ och fältens lif. »En fet slättjord»,
säger Tumiarti, »en uthvilad mark, som
alstrar utan möda och som icke uppröres
af vulkaniska krafter, idislande boskap
i full hvila, ymnigt gräs, färgen breder

sig öfver duken i stora lager och
konturerna bli mjuka i denna kompakta
atmosfär, som utgör slättens andedräkt».
Allt är i rörelse på denna duk — nihil
sine voce.

Men hela konstnären finns icke där.
Allt det nya i den segantiniska konsten
träffar man däremot nästan ständigt i
alstringen från hans andra period, då
han öfvergaf de fria och fruktbara fälten,
de grönskande kullarna och skogarna,
den af ali lifvets leende tjusning fyllda
naturen och som en tankens eremit flydde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free