- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
298

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Giovanni Segantini. Af Ernesto Caffi. Öfversättning från förf:s manuskript. Med 11 bilder efter målningar af Giovanni Segantini

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

298

ernesto caffi.

mot taflans högre parti och ser två
änglar, som skära luften med sina väldiga
vingar och med fingerspetsarna hålla en
liten barnkropp mellan sig. Benen sväfva
i rymden, och han stiger upp i den isiga
luften, högre än Lagur, högre än Roseg,
i denna svindlande himmelsfärd, som de
religiösa målarna låta sina
älsklingsfigurer göra». (Revue des deux mondes 15
mars 1898.)

Denna tafla framställer de onaturliga
mödrars straff, som ha öfvergifvit sina
barn. En förfärlig storm, blåst af Guds
vrede, hvirflar i en öde däld, där
mödrarna äro slungade mot klippor eller
fastvuxna med håret vid buskar, som
sticka upp ur den eviga isen. Där bida
de genom sekler förlåtelsens ord från
sina barn. På Segantinis duk ser man
en mor med håret insnärjdt i grenarna

KÄRLEKEN VID LIFVETS KÄLLA.

Som man ser, försökte Segantini sig
också på symboliska målningar med
abstrakta figurer, icke utan att möta
farhågor från den italienska kritiken. Den
symboliska inspirationen har fått sitt
mest storslagna uttryck i »Kärleken vid
lifvets källa» och i La Nirvana. I
Hamburg, Berlin, Leipzig, Dresden, München,
Basel, Wien och Rom har jag sett
målningar af Segantini, men ingen har gjort
så starkt intryck på mig som »La
Nirvana» i Liverpool.

af ett träd, med hufvudet bakåtböjdt,
med naket bröst och med klädningen
fladdrande för vinden. En ändlös isvidd,
i bakgrunden en kedja af dystra, frusna
berg, upptill en isig himmel. I fjärran
sväfva andra kvinnor i en väldig,
häl-vetisk hvirfvel.

Man har funnit denna symboliska
konception alltför vågad. I Liverpool
ha hållits tre offentliga föredrag för att
klargöra den för allmänheten. Jag
bortser nu från symboliken; jag beundrar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free