- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
376

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Malvida von Meysenbug. En studie i lefnadskonst. Af Ellen Key. Med 2 bilder (Fortsättning och slut) - VI

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

376

ellen key.

väntar mänsklighetens förnyelse; det är
för att göra kvinnans ömhet mera
rättrådig, hennes hjärtas instinkter mera
klarseende, som hon vill utveckla
kvinnans intelligens. Hennes eget
författarskap har sin blifvande betydelse genom
att vara ett enda sammanhängande
vittnesbörd om kvinnans möjligheter att
åvägabringa en skön harmoni mellan sin
mänskliga individualitet och sin
kvinnliga natur. Under sitt eget lifs trångmål
anför Malwida v. Meysenbug ofta orden:
Und dennoch kännen wirgetröstsein! Den,
som af tidens missriktningar stundom
kan frestas till pessimism rörande den
kvinnliga frigörelsens följder, har ali
anledning att upprepa just de orden. Ty
liksom emancipationen, innan den blef
dogmatik, var ett individuelt
frigörelsearbete, hvars resultat blef sådana
personligheter som t. ex. tyskan Malwida
von Meysenbug, svenskan Fredrika
Bremer, norskan Camilla Collet och
danskan Matilde Fibiger, så skall den äfven
framdeles bli detsamma, ehuru först
sedan kvinnan vaknat ur sin villa att
emancipation är detsamma som frigörelse. Då
skall Malwida von Meysenbug allt jämt
gifva kvinnorna impulser för deras
frigörelse i hennes egen rena och höga
mening, medan män lika väl som
kvinnor af henne skola lära den stora
lef-nadskonstens hemlighet: att medvetet
gestalta vår yttre tillvaro till ett allt
fullare uttryck af vår egenartade och
innersta personlighet. Hennes senaste bok
är visserligen i mindre grad än de
föregående en skildring af personliga
upp-lefvelser och utvecklingsskeden. Men i
detta nya som i hennes tidigare verk
möter man undantagsmänniskan, som vet
att ständigt föröka och alltid bruka sina
upplefvelser, sitt bildningsstoff såsom
medel för danandet af lifsvärden, men främst
för att göra sin egen personlighet till ett
lifsvärde, hvarförutan alla yttre värf, ali

offentlig verksamhet, allt samhälleligt
arbete, alla utmärkelser förbli betydelselösa.

Om man med den unge Nietzsche
ser människans uppgift i att »utbilda
den filosof, det helgon och den
konstnär, som hon bär inom sig», då kan
man med skäl säga, att Malwida von
Meysenbug fyllt sin mänskliga uppgift.
Hon, som icke i vanlig mening kan kallas
idealist — eftersom spiritualismen lika väl
som kristendomen för henne äro länge
sedan öfvervunna ståndpunkter —-, har
dock i ordets egentligaste mening full
rätt att kalla sig eine Idenlistin. Ty hon
har förverkligat hvad som för den
samfällda mänskligheten är ett ännu ouppnädt
ideal, öfvermänniskan i ordets djupaste
mening, människan som står öfver lifvet
genom vishet och resignation men deltar
i lifvet genom medkänsla och förståelse;
som förstorar lifvet genom att allt mer
förstora sin egen själ; som, slutligen,
förskönar lifvet genom att konstnärligt prägla

hvarje lefnadens stund.

*



Det är i främsta rummet genom hvad
hon själf varit och ännu är, i andra
rummet genom de stora tider och
människor hon upplefvat, som hennes
författarskap äger sin största betydelse.
Men äfven själfva stilen har ett äkta
be-hag genom den enkla saklighet, hvilken
gör det berättade närvarande. Att
upprepanden i de senare böckerna ej sällan
förekomma, är naturligt såväl för
hennes ålder som för det sätt, på hvilket
dessa böcker tillkommit, nämligen icke
i ett sammanhang, som memoarerna, utan
som samlingar af, pä olika tider skrifna,
uppsatser. Men trots den höga åldern
sviker henne icke ens i hennes sista bok
den konstnärliga instinkt, hvilken, i hvar
särskild uppsats, ordnar och
sammanhåller enskildheter till helbilder.

Den lifsåskådning man hos henne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0414.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free