- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
618

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Svensk litteraturkritik. Af Fredrik Böök - Herzen som memoarförfattare. Ett utkast af Hellen Lindgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Stilen är liffull och medryckande men
ovårdad och saknar tills vidare fasthet,
rytm och begränsning. Inflytandet från
Levertin är mindre lyckligt. Dennes
arabeskartade och hopslingrade, rent
litterära stil slår hos Sprengel öfver i ett
stundom ganska meningslöst hopande af
klingande ord för ordens egen skull. Där är
för litet plastik i bild- och ordval.
Stilblommor af det slaget att »senapskornet har
genomsyrat degen» (sid. 430) äro tyvärr
icke ovanliga.

De enskilda essayerna äro ofta utmärkta.
Uppsatsen om Levertin är ett mästerstycke
af fin analys och inträngande förstående,
säkerligen det bästa som skrifvits i ämnet.
Äfven essayerna om bl. a. Ola Hansson
och Tor Hedberg vittna utomordentligt
godt om författarens kritiska talang.
Strindberg däremot kan väl icke skildras mindre
träffande och med mera naiv
öfverskärning af det objektiva värdet i hans
tankearbete än hos Sprengel. För att söka
Strindbergs storhet på samhällskritikens
område, som de nya och stora idéernas
förkämpe, skall man vara mycket litet
kritiskt anlagd i intellektuelt afseende.
Strindberg är skald, ingenting annat än skald.
Alla hans mer eller mindre rediga
utilistiska eller intelligensaristokratiska
tankeförsök komma i en snar framtid att ha endast
kuriositetsintresse. Originel har han
sällan varit; hans styrka och storhet har
legat i den själsliga intensitet, hvarmed han
anammat tidens idéer. Sprengels något
omogna böjelse att a priori uppfatta allt
slags radikal opposition, den må gå i
hvilken riktning som helst, såsom utslag af en
snillrik och oangriplig tankeverksamhet har
förorsakat den omtalade missuppfattningen.

Allt i allt har Sprengel gjort en
löftesrik debut som kritiker. Hvad han i
främsta rummet behöfver, utom större stilistisk
säkerhet, är mera fördomsfrihet vid
bedömandet af vår svenska litteraturs läge.
80-talets radikala dogmatik i litterärt
såväl som andra afseenden har ingen framtid
för sig, och i den delen bör Sprengel, äfven
om han ärft naturalismens tillförsikt och
oförskräckthet, göra sig urarfva.

*     *
*



För en tid sedan lästes en
recension af Wirsén i Posttidningen, där han
gentemot Maeterlinck i förbifarten
levererade två särskilda bevis för Guds tillvaro
på mindre än en half spalt. Ungefär
samtidigt förklarade Sprengel i en
tidningsartikel, att vi moderna mänskor icke kunde
sysselsätta oss med det religiösa problemet
annat än i historisk form.

Situationen är typisk. Wirsén
representerar den metafysiska idealismen,
Sprengel den dogmatiska materialismen. Båda
borde vara öfvervunna ståndpunkter. Det
finns en idealism som förenar den klara och
oförvillade blicken på erfarenhetens och
verklighetens värld med en oaflåtlig
sträfvan att försäkra åt de etiskt-religiösa och
estetiska krafven en oafhängig tillvaro. Ur
dess anda har det bästa vuxit fram, som
90-talets svenska diktning, ny-idealismen,
beskärt oss.

HERZEN SOM MEMOARFÖRFATTARE.



Ett utkast af HELLEN LINDGREN.

Alexander Herzens memoarer. I.
Ungdomsminnen. II. I statsfängelset och i Sibirien. III.
Petersburg och Novgorod. Stockholm 1902.

Att läsa Herzens memoarer är ej
blott ett nöje, men ett nöje, som har
något underligt med sig — mannen är ett
snille af en egen typ. Det är alltid något
i viss mån underbart att läsa, hvad ett
snille skrifver, ej blott för rikedomen af
idéer och det lekande i deras
framtrollande men också för ett slags säregen
förmåga, som blott den riktigt öfverlägsne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0674.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free