- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
632

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Hos Axel Gallén. Af Johannes Öhquist. Med 13 bilder - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

632

johannes öhqvist.

triptyken,1 där konstnären framställer den
älskligt vemodiga sägnen om den fagra
ungmön och hennes åldrige friare, den
gamle ^Väinämöinen, samt »Ilmarinen med
sina slafvar smidande trollkvarnen
Sampo»;2 det ena genomandadt af den nordiska
sommarnattens ljufva fägring, det andra
storslaget och vildt i sin brutala kärfhet.

Vid denna tid undergick hans
konstnärskap en genomgripande förändring.
Han hade nått höjdpunkten i tekniskt
mästerskap, och nu
såg han sig plötsligt
ansikte mot ansikte
med den fara, som
alltid ligger på lur
bakom ett absolut
herravälde öfver de
tekniska
hjälpmedlen: faran att
hemfalla åt
virtuositeten. Den
»förbannade skickligheten»
ville han kasta ifrån
sig och återgå till
den enkelhet, som
målade endast med
själen. I denna
längtan efter förenkling
och stilisering
sam-manföllo hans
sträfvanden med
symbolismens, hvilken
då höll sitt triumftåg genom de
europeiska secessionssalarna. Konstkritikerna
försummade naturligtvis ej att genast
skära honom öfver en kam med
symbolisterna; enligt min mening har dock den
symbolistiska riktningen varit af
jämförelsevis ringa betydelse för Galléns inre
utveckling. Det som är evigt i
symbolismen: att utöfver de konkreta yttre
linjerna i ett konstverk gifva ännu detta
osynliga, som Goethe definierar med orden:

1 Afbildad i Ord och Bild I, vid sid, 289.

2 Afbildad i Ord och Bild III, vid sid. 49.

»was von Menschen nicht gewuss
oder nicht bedacht,
durch das Labyrinth der Brust
wandelt in der Nacht,»

det hade alltid tillhört Galléns konst.
Och blott i två taflor har han skattat
åt det konstlade i symbolismen, som
genom besynnerliga yttre tecken tror sig
kunna yppa ett djupt inre tankelif. Den
ena gången var det ett — för resten
helt och hållet realistiskt måladt —
vattenfall, öfver
hvilket han dragit
gyllene strängar,
den andra var den
äfven i Tyskland
utställda stora
taflan »Conceptio
årtis,» där en naken
karl (som aktstudie
ett realistiskt
mästerverk) på en af
stiliserade träd
omgifven, gräsgrön äng
jagar efter en sfinx.
— Minnes jag rätt,
har Gallén
sedermera själf förstört den
sistnämnda taflan.
Äfven den
mångomtalade taflan
»Problem » räknas
vanligen bland hans
symbolistiska verk. Men den stiliserade
komposition, som omgifver de tre
porträtten denna tafla framställer, och som
gifvit anledning till benämningen
symbolistisk, har tydligen ett uteslutande
dekorativt ändamål.

Ett varaktigt intryck mottog han
emellertid af en år 1898 företagen resa till
Italien. Blott ogärna for han dit; intet
drog honom till den veka, yppiga
södern, ty han var ett barn af den sträfva,
karga och dystra norden. Med den
natur, det folk, den poesi, som omgaf ho-

konstnärens moder. temperamålning af
axei. gallén.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0692.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free