- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
671

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Musikrevy. Af Karl Valentin. Med 12 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

musikrevy.

66g,

trängande, hvilket intryck förstärktes genom
uttalets tydlighet och den lätthet i
utförandet, som icke lät någon tanke uppkomma
på det studium, som låg bakom, eller den
konstfärdighet, som framträdde i sångernas
återgifvande.

Den amerikanska sångerskan miss Minnie
Tracey har upprepade gånger i
konsertsalen låtit sin vackra stämma klinga och
äfven på kgl. teatern uppträdt som gäst i
»Hugenotterna» och »Aida». Den franska
sångerskan fröken Blanc gaf tillsammans
med pianisten Wurmser en konsert, som
vittnade om utbildad konstnärlig förmåga
hos de båda artisterna och som var
anmärkningsvärd ej minst därigenom att den
franske pianisten utförde en förut ej
offentligt spelad pianosonat af Emil Sjögren.

Af svenska sångerskor, som gifvit egna
soaréer, äro att märka fru Dagmar Möller,
som i väl valda och sammanställda
program, med intelligent och skiftande
föredrag, utfört sånger af danska, svenska
och tyska tonsättare; vidare fröken
Valborg Svärdström, hvars föredrag af
romanser ännu har att vinna i uttryckets
skiftning, men hvars sympatiska, skära röst,
varma föredrag och ungdomliga
öfvertygelse ej kan annat än väcka det lifligaste
intresse. Slutligen fröken Mandis Ågren,
som i höst för första gången konserterat
härstädes och som uppenbarar lofvande
egenskaper med hänsyn både till röst, sång,
föredrag och uttal.

Under förra säsongen tillsammans med
Henri Marteau, under denna ensam har
pianisten Édouard Risler gifvit flera
konserter. Hvad Marteau beträffar, är hans
solida, flärdfria konst och hans blott på
det sant konstnärliga riktade sträfvan allt
för väl känd för att här närmare behöfva
framhållas. Édouard Risler anses med rätta
såsom en af de främsta bland de lefvande
pianisterna. Hans omfångsrika repertoar,
väld bland musiklitteraturens förnämsta verk
af alla betydande riktningar — från Bach
och Couperin till Brahms och Liszt -—
hans sunda uppfattning, hans klara frasering,
öfverlägsna teknik och utpräglade stilkänsla
ställa honom också med rätta i främsta
ledet. Hans gedigna smak och
konstnärligt höga syften hafva föranledt honom till
att, såsom sednast härstädes, välja den
stora uppgiften att framföra i följd
Beethovens sista pianosonater. Liszt och Billow

Fot. Eugen Pirou, Paris.
ROSE REI.DA SOM LAKMÉ.

hafva uppenbarat de musikaliska skatter de
innehålla. Men ännu i dag äro de fullt
kända endast inom den trängre kretsen af
musikvänner. Uppgiften är sålunda väl
befogad. Herr Risler har också så fördjupat
sig i den, att hans tolkning bör närma till
dessa verk en hvar, som har öron att höra,
samling och uppfattning nog för att förstå,
eller kanske endast viljan att hängifva sig
och låta sig tagas af allt det underbara,
som Beethoven nedlagt i dessa sonater, än
våldsamma och vilda, än melodiskt ljufva
och inställsamma.

Vid Marteaus sista uppträdande
härstädes införde han här en ung gosse, då hans
elev, Florizel van Reuter, som i höst ånyo
uppträdt här. Den unge violinisten är ännu
ett barn men utom ali fråga också ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0731.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free