- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
100

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lorenz Frölich. Af Bierfreund Theodor. Med 22 bilder - Fra »La Journée de M:lle Lili» (3 Billeder)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
Lille pige støver gulvet af

FRA LA JOURNÉE DE MLLE. LILI (1862).

i Utgaard — dem han selv har besörget — Indtryk
af noget ubehjælpsomt i Sammenligning
med den Glans, der staar
över Amor og Psyke eller Visen om Dronning
Dagmar, der begge er ætsede af en
dreven Pariser.

Hans förste Radering fremstiller
Hunde i Leg. Det er indtagende, men
ikke naturlige Studier af Dyr. Det, der
er mest mærkeligt, er den stærke og
ægte Bevægelse, hvori Dyrene er. Dette,
at gengive Bevægelsen, hos Dyr eller
Mennesker, bliver hele Livet igennem en
udpræget Evne hos Kunstneren. Og
utallige er de Bevægelser, han fremstiller.

illustration placeholder
Lille pige støver gulvet af (foreløbig skitse)

DEN FÖRSTE SKITSE TILL OVENSTAAENDE BILLEDE.

Der er den rette Fart over hans raderede
Hunde, og der er den samme over
Tjalfe, der i Utgaard löber Væddelöb
med Tiden. Det er en sjelden Gave at
eje, den, ikke blot at kunne se Bevægelsen,
fastholde og gengive den, saa den
ikke dör i Gengivelsen, men virkelig har
en Begyndelse og en Fortsættelse, som
ikke ses, men forstaaes. Og det er ikke
alene den stærke Bevægelse, Frölich har
raadet over; fuldt saa meget har han
lagt Mærke til og gemt i sin Fantasi de
smaa, hurtige, saavel som de langsomme,
værdige. Det er de förste, der spiller
en saa stor Rolle i hans Börnebilleder,
giver disse Störstedelen af deres Charme;
som Eksempel paa de sidste kan nævnes
et Optrin fra Visen om Dronning Dagmar:
Forældrene förer den unge Pige frem for
Junker Strange. De ses alle tre fra Ryggen;
men de ses skride fremad, det er
som de langsomt, værdigt fjerner sig fra
Beskuerens Öje.

Der findes i hans Ungdomsværk »De
tvende Kirketaarne« et Billede der nyder
stor Anseelse: Asger Ryg kommer hjem
fra Leding. För han drog ud har hans
Hustru lovet ham, at hvis det Barn, hun
er svanger med, bliver en Dreng, skal
hun give Fjenneslev lille Kirke et Taarn;
men föder hun en Pige, sætter hun kun
et Spir paa Kirken. Og nu kommer
den Herre hjem og ser tvende Kirketaarne;
da faar han Il med at hilse paa
sin Hustru; saa sætter han Sporen i Siden
paa sin Hest og jager frem langs
Hvedemarken; han ses tre Fierdedel bag
fra; man virkelig ser ham fly ve gennem
Rummet, hörer Hestens Hovslag, föler,
hvor den skærer gennem Luften, mærker
Rytterens Længsel.

Vel er det stort, og meget faa Kunstnere
er naaet höjere. Men enkelte har
set dybere i Tingene. Frölich er en Iagttager,
der ser godt; men noget tilfældigt
bliver det, hvad han opbevarer i Fantasien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free