- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
122

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Emil Poulsen og dansk Skuespilkunst. Af Arthur Aumont. Med 11 Billeder - Emil Poulsen og Fru Poulsen i deres Hjem. Kultegning af P. S. Kröyer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122

ARTHUR AUMONT.

hvor det fäldt i Poulsens Lod at spille
»Lille Eyolf» og »John Gabriel Borkman»,
tegnede han med gribende Inderlighed to
Sorgens Billeder: i det förste af den stille
Elegi, i det andet af den hvilelöse Græm-
melse.

Ved Siden af Henrik Ibsen indtager
baade Moliére og Shakespeare betydende
Pladser i Poulsens Manddomsrepertoire.
Állerede tidligt giver han sig i Kast med
den förstes »Tartuffe» og fremstiller dennes
hidsige Elskovsbrynde med dristig Natura-

lisme, snart efter hæver han i »Amfitryon»
Mandens Elskovsdrift til Jupiters olympiske
Herskerbud, og senere omsætter han den i
det komiske Belysning som Arnolphe i
»Fruentimmerskolen» til den aldrende Månds
alt forglemmende sanselige Betagelse. Hos
Shakespeare uddyber han sin Ungdoms
Shylock og naar navnlig i Retsscenen, ikke
mindst gennem sit stumme Spil, helt ned
til den menneskelige Tankes grummeste
Hævngriskhed og bitreste Selvbebrejdelse,
og som Macbeth giver han et storladent
Billede af den födte Herskers Sorg til
Döden ved at fatte Svælget mellem hans

Viljes Maal og hans Kræfters Formaaen..
Dog hvor stort og mægtigt et Vingefang-
Poulsens Spil baade hos Moliére og Shake-
speare kunde hæve sig til, det naaede ikke-
som hos Henrik Ibsen det absolut authen-
tiske Præg, og hverken den förstes »Misan-
throp» eller den andens »Hamlet» fik af-
görende Betydning for ham som Kunstner.
I det hele ligger Emil Poulsens Betyd-
ning långt mere i det moderne end i det
klassiske Repertoire, og i en läng Række
Nutidsfigurer naaede han det fuldendte vedi

WÊÊÊÊÊI.





PROFESSOR EMIL POULSEN OG FRU POULSEN I DERES HJEM. KULTEGNING AF P. S. KRÖYER.

Tilhörer professor Poulsen.

sin Tales Gennemsigtighed. I moderne’
Skuespil vidste han med smidig Aand at
træffe saavel Stykkets samlende Grundtanke-
som de enkelte Sceners Rytme, Replik-
kernes Tone som Ordenes Vægt, ja hans-
indtrængende Forstaaelse lod ham endog
træde udfyldende til, hvor den gode For-
fatter havde blundet en Smule. Edv. Brandes,
Danmarks skarpeste Dramaturg, der tillige
er Skuespilforfatter, skrev en Gång om
Poulsen: »Maaske kun den, der i sine egne
Replikker har hört denne Mester — thi ii
saa Henseende er han Mester — forstaa.
og forklare Ordene, maaske kun en For-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free