- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
123

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Emil Poulsen og dansk Skuespilkunst. Af Arthur Aumont. Med 11 Billeder - Prinsen af Danmark i >Det var engång —» - Emil Poulsen. Buste af Vilhelm Bissen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EMIL POULSEN OG DANSK SKUESPILKUNST.

123

Fot. Hansen & Weller.
PRINSEN AF DANMARK I »DET VAR ENGÅNG —».

fatter vil fuldkomment paaskönne Emil
Poulsens uforlignelige Diktion.» Fölgende
Fortegnelse, der i Tidsfölge nævner Poulsens
vigtigeste Roller i moderne Skuespil, vil
give et Begreb om den omfattende Alsidig-
hed, han udfoldede her, han var snart
elskværdig, snart fræk, snart gammel, snart
ung, snart myndig Husherre, snart kaad-
mundet Flös, snart det stærke Midtpunkt,
snart den milde Selvöpgivelse, snart aaben,
snart skjult, snart vindig Laps, snart om-
sorgsfuld Raadgiver. Rollerne er: Sannæs
og Advokat Berendt i »En Fallit», Lister
i »Inden Doré», Prokurator Hatting i »Eva»,
Dr. Brandt i »Umyndige i Kærlighed»,
Hertugen af Septmonts i »Den Fremmede»,
Han i »Surrogater», Garman i »Garman &
Worse», Arthur Hansen i »En Skandale»,
Tygesen i »Geografi og Kærlighed», Johannes
Ramseth i »Kong Midas», Riis i »Det nye
System», Provst Læsö i »Hjemkomst», De
Ryons i »Damernes Ven», Flose i »Asgerd»
og Völund i »Völund Smed».

Jævnsides med dette store Karakterre-
pertoire vedblev Emil Poulsen i månge
Aar at spille de helt unge Roller, i en

saadan, Prinsen af Danmark i »Det var
engång —» skabte han i 1886—87 Hol-
ger Drachmann og hans tarvelige Even-
tyrspil en scenisk Sejr af ukendt Glans og
Varighed. Ganske forklarlig var den Begej-
string — en mangedobbelt Potensering af
Bertran- og Ambrosius-Jublen — Poulsen
fremkaldte i denne Rolle, thi han var, ikke
kun forynget ved de mangfoldige Hjælpemid-
ler, der staar til en Skuespillers Raadighed,
men ung i Sind og Sans: hans Blik var lyst og
frejdigt, hans Stemme frisk og blöd, og hans
Smil lyste af fribaaren Stolthed. Endnu da
Sygdom de sidste Aar af hans Teatervirksom-
hed lammede hans legemlige Bevægelighed,
bevarede han sin Aand ung, saa han ikke
alene formaaede at skabe Illusion paa Sce-
nen, men ufortrödent arbejdede,tidiigogsilde
som Skuespiller og som Sceneinstruktör paa
den danske Skueplads Förnyelse gennem et
moderne Repertoire. Men Sygdom tvang
hans Vilje i Knæ, han maatte indstille sin
Virksomhed og söge Lindring i Syden.
Under hans Fraværelse greb fjendtlige Hæn-
der Teatrets Ror og lagde det haardt om:
4. Nov. 1900 tog Emil Poulsen Afsked med

EMIL POULSEN. BUSTE AF VILHELM BISSEN.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free