Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konstindustri - Bruckmann, Elsa: Kvinnodräktreformen i Tyskland, dess utveckling och nuvarande ståndpunkt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KVINNODRÄKTREFORMEN I TYSKLAND.
191
dräkterna från hans utställning. Här
kan jag blott påpeka bokens kärnpunkt,
polemiken mot korsetten. — Ingen har
så tydligt, så uttömmande och öfverty-
gande som Schultze-Naumburg i detta
arbete framställt hvad man ur konstnär-
lig och hygienisk synpunkt kan anmärka
mot snörlifvet, och jag tror, att många
kvinnor under det direkta intrycket af
denna bok för alltid befriat sig från detta
tortyrredskap, som, enligt van de Veides
uttryck, skulle försvara sin plats på ett
SÄLLSKAPSDRÄKTER KOMPONERADE AF ALFRED MOHRBUTTER. UTFÖRDA HOS
PAULINE A. WINKER I BERLIN.
rier, förfaller till en viss ensidighet. Han
anser sålunda icke blott, att man ej bör
snöra sig (något som ju aldrig nog
skarpt kan betonas), utan äfven att det
öfver hufvud är otillåtet att dela dräkten
i midjan. Intet, om än aldrig så löst
kulturhistoriskt museum bredvid tum-
skrufven och järnjungfrun. — Den för-
tjänst Schultze-Naumburg inlagt genom
denna polemik är så stor, att man en-
dast motvilligt vidgår, att han, då han
skall draga konsekvenserna ur sina teo-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>