- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
196

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konstindustri - Bruckmann, Elsa: Kvinnodräktreformen i Tyskland, dess utveckling och nuvarande ståndpunkt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196

ELSA BRUCKMANN.

öppen eller sluten, längre eller kortare
jacka, officielt ej betraktas som reform-
dräkt, ehuru denna måhända alltjämt är
den mest praktiska kvinnodräkten, vet
jag icke. Faktiskt är emellertid, att den
användes af de allra flesta, som på grund
af yrke, studier, sportidkande eller andra
orsaker äro förhindrade att nedlägga
mycken omsorg på sin toalett och dock
vilja vara ordentligt och väl klädda.
Med något skönhetssinne och någon upp-
finningsförmåga kan man också afvinna
denna typ en mängd smakfulla variatio-
ner. Att den särskildt lämpar sig till
hemma- och arbetsdräkt, ej till fest- och
aftontoalett, synes mig själfklart.

Kvinnorna ha sålunda redan till sitt
förfogande en mängd grundtyper, som
uttrycka reformens hygieniska och konst-
närliga principer. Och hafva också hit-
tills dessa typer i genomsnitt mer följt
den förra än den senare principen, så
måste man dock betänka, att hvarje
sund utveckling är långsam och sakta
men säkert höjer sig från det förnuftiga
till det förfinade, från det nödvändiga
till det estetiskt tilltalande.

Slutligen några hänvisningar till den
litteratur, illustrerad eller ej, som med
intresse omfattat kvinnodräktreformen.
I första rummet må då nämnas de tid-
skrifter för konst, hvilka redan från början
visade sig reformvänliga, så Dekorative
Kunst, som redan i oktober 1900 (7:de
årg. 1 haft.) innehöll en uppsats af fru
van de Veide samt reproduktioner af
flere dräkter från utställningen i Krefeld

och som alltsedan vid hvarje tillfälle ställt
sig i reformens tjänst, Kunstwart, hvil-
ken jag ofvan omtalat såsom spridare
af Schultze-Naumburgs åsikter, och
Kock’s Deutsche Kuus t und Dekoration,
särskildt det af van de Veide ordnade
och redigerade maj-häftet af 5:te år-
gången. Under de två sista åren hafva
äfven modetidningarna mer och mer bör-
jat omfatta reformen. Alltför många
prenumeranter intressera sig nämligen
för densamma för att man skulle kunna
gå den helt och hållet förbi. Den i
Berlin utkommande Illustrierte Frauenzei-
tung har särskildt tagit ett kraftigt
initiativ — för hvilket vi stå i tacksam-
hetsskuld till tidningens ledare, Antonie
Grosse, — då den i nästan hvarje num-
mer lämnar afbildningar och mönster af
»verbesserte Kleidung». Denna mode-
tidning har också upprepade gånger öpp-
nat sina spalter för ingående artiklar
öfver allt som sammanhänger med reform-
dräkten.

Af böcker och broschyrer, som be-
handla reformen, må nämnas: van de
Veide, Die künstleriche Hebung der
Frauentracht, Schultze-Naumburg, Kultur
des weiblichen Körpers, Jeannie Watt,
Das Zukunftskleid der Frau, Dr. Lah-
mann, Die Reform der Kleidung. — I
alla möjliga tidskrifter finner man dess-
utom uppsatser och publicerade föredrag,
i hvilka frågan om kvinnodräktens för-
bättrande diskuteras och belyses från
olika sidor.

München i november ipo2.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free