- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
248

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konst - Laurin, Carl G.: Carl Larsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

248

CARL G. LAURIN.

fläckar på trädgårdens svarta mylla, och
väldiga ångbåtar gledo ut och in, då de
sista isflaken seglat ut mot Värtan. Vid
denna tid försökte han sig med målning
i olja. En tafla kallad »Främmande»
visar hur solskenet såg ut den tiden —-
det är märkvärdigt, hvad det var ljust
och gladt då — man ser några barn i
Sotalets dräkter generade för hvarandra
göra bekantskap i en trädgård med ståt-
ligt vridna dekorativa äppelträdstammar.
Taflan, delvis förstörd och öfvermålad
af Carl Larsson själf, finnes hos bild-
huggaren Christian Eriksson och hör
fortfarande till 1880-talets intressantare
konstverk. — Så flyttade han till Göte-
borg, där han blef lärare vid museets
målarskola och fick stora beställningar
af Pontus Furstenberg. Den njugghet
parad med motvilja, hvarmed det offici-
ela och privata Sverige mottog hans
lifskraftiga konst, gör Furstenbergs fram-
synthet och frikostighet ännu mer för-
tjänt af svensk tacksamhet. Denna mot-
vilja kulminerade i uttrycket »judekonst»,
med hvilket man förebrådde Carl Lars-
son, att hans taflor uppskattades och
köptes af konstälskande judar i stället
för af de konstköpande institutionerna
eller de icke semitiska grosshandlarna,
af hvilka dock åtskilliga voro miljonä-
rer. Saken var i korthet den, att rike-
domen fanns på båda hållen, men kär-
leken till den nya, friska konsten fanns
på ett. Detta för oss nyare tiders mer
eller mindre rena arier otrefliga faktum
gäller äfven andra saker, och man kan
också inbegripa bättre litteratur och dju-
pare musik för fullständighetens skull.
För sitt galleri beställde Furstenberg tre
jättestora, dekorativa målningar: Renäs-
sans, Rococo och Nutida konst. De
målades i Paris i en atelier på vänstra
Seinestranden, denna Rive gauche, från
hvilken så många snilleblixtar ljungat,
där så många skönhetssyner födts. Det

är den Nutida konsten som är mest lyc-
kad, ehuru jag anser alla tre mindre
vanligt vackra i färg och af stark modern
och dekorativ verkan.

Hur välgörande friskt blåser ej 1880-
talets ande i denna genialiska samman-
fattning af det Carl Larsson menade med
modern konst. Sorgligt blodfattig och
parfymerad verkar den arkaiserande, till-
gjordt naiva konst, som under 1890-talet
fått göra sig bred på kontinentens utställ-
ningar, då man ser dessa vältecknade
figurer i den kritstoftfyllda parisatmosfären
med Seinen och det halffärdiga Eiffel-
tornet i bakgrunden. Larsson låter taflan
nedtill begränsas af en käck, okynnig,
naken flickunge, som med en åtminstone
för de flesta oefterhärmlig rörelse vänder
frånsidan och den näpna ansiktsprofilen
mot åskådaren. — Har Larsson monu-
mental stil? Stil har han nu för det
första, och det mer än de flesta. Hans
teckning, där de stora anlagen uppöfvats
genom ett från barndomen fortgående
arbete, har fått en så personlig karaktär,
att hvarje linje, hvarje muskel äger något
af hans originela personlighet. Hans
temperament känner sig draget till typerna
för dekorativ stil i högsta mening, till
Dürer, Japan, rococon, till Tiepolo.
Durers stränga linje, Japans bisarra, men
konstnärligt tuktade naturalism, Chardins
eleganta innerlighet och Tiepolos ljusa,
feststämda, på en gång poserande och
skälmaktiga grandezza, där har man, är
jag böjd att tro, den skola, där han lärt
stil och hvars lärdomar han omformat
i sitt temperament, liksom hvarje ord,
hvarje åsikt, som går genom hans huf-
vud, får en outplånlig stämpel af hans
breda, vitala personlighet. Han har ska-
pat sin egen monumentala stil, den Carl
Larssonska, full af svensk storvulenhet
och svensk humor.

Ett annat viktigt uppslag för monu-
mental svensk konst var Furstenbergs

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free