- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
327

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konst - Levertin, Oscar: Studier öfver Jacques Callot - III. Callot såsom skapare i det oändligt lilla

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STUDIER ÖFVER JACQUES CALLOT.

327

ur evangeliet och helgonsagan. Med sen-
renässansen blefvo dessa arkitekturmotiv
allt pompösare. Det är sålunda icke märk-
värdigt att återfinna denna utrustning hos
Callot, men märkvärdig är hans konst att
kunna röra sig med denna rika och stort
bildade byggnadsstil på sina minimala fält,
och ännu märkvärdigare hans förmåga att
med hjälp af den åstadkomma perspektiv
af skuggiga hvalf och ljusa gårdar och
gator och så bereda sina små figurers
skådebana en verklig världsfördjupning.

Samma rymdkänsla besitter slutligen
också Callots landskapsbehandling, då den
ingår i kompositionen. I de bibliska
bilderna är eljes landskapsskildringen
mången gång matt och obestämd med
ett vacklande mellan enkel, närliggande
natursanning och försök till någon sorts
lokalkolorit. Callots Getsemane erbjuder
t. ex. ett fullkomligt nordiskt landskap
med terrängen inhägnad af ett trädplank
med sin af ett litet snedt tak öfvertäckta
grind, genom hvilken förrädaren nalkas
med sina bödelsdrängar. Dürer har precis
samma motiv å sitt Getsemane i den
lilla kopparstickspassionen. Jerusalem
med sin stadsmur och några moskéar-
tade runda tempel vilja tydligen gifva
intryck af orientalism. Men hur flyktigt,
ja, ologiskt landskapet kan vara antydt,
plats och djup finns där alltid, och per-
sonernas insättning längs en bergslutt-
nings slingerväg eller utmed en flod-
strands buktningar stegra ytterligare in-
trycket af vägsträcka och distans.

Sådan är Callots konst att skapa
rymd. Den möter oss redan i hans första
serie af små religiösa kompositioner »Den
lilla passionen». Man betrakte t. ex.
»Kristi törnekröning». Hvilken vid, stor
rumsverkan är det icke öfver den lilla
bilden! Förgrunden intages af porten
till ett kasteli. Strax innanför det upp-
dragna portgallret stå vaktposter, lutade
mot väggarne, fullkomligt likgiltiga för

TÖRNEKRÖNINGEN. UR BILDFÖLJDEN »FRÄLSARENS
PASSION» (»DEN LILLA PASSIONEN»).

den alldagliga exekutionen, som försig-
går på fängelsegården, dit man kommer
från det lilla mörka korshvalfvet. Där-
ute på gårdens solsken ett långt stycke
inemot fängelsetornet trycker bödeln med
en kraft, som talar om hans yrkesambi-
tion, törnekronan kring den hukade Fräl-
sarens tinningar. Det är så långt från
ingången, att figurerna blifva försvinnande
små, men rörelsernas patos är fullt tyd-
lig, och bakom gruppen öppnar sig fång-
tornets runda porthvalf, i hvilkets svalka
åter ett par betraktande funktionärer
öfvervaka scenen. Mästaren har trollat
fram plan efter plan med ett perspektiv,
ytterligare framhäfdt af växling mellan
sol och skugga, på denna yta ej större
än ett vanligt visitkorts.

Dock i »Den lilla passionen» har
Callot i denna konst ej än nått ofelbar-
heten. Flera af taflorna verka en smula
flata, och arkitekturen har ännu en tea-
tralisk och ostadig karaktär. Öfverste-
prästen t. ex. bor i en smal och hög
kuliss och ej i ett hus, och denna arki-
tekturens svaghet hindrar också rums-
verkan. Men år för år växer Callots
konst i att vidga bildytans gränser

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0385.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free