- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
328

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konst - Levertin, Oscar: Studier öfver Jacques Callot - III. Callot såsom skapare i det oändligt lilla

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

328

OSCAR LEVERTIN.

och att åstadkomma rymd och monumen-
talitet i det lilla. Mot slutet af sin lef-
nad har Callot i dessa afseenden öfver-
vunnit alla sorters svårigheter, och med
lekande hand skapar han pä sina små
fält vidsträckta landskap och storformad
arkitektur. Hans »Apostelmartyrier» t. ex.
förete stora utsikter från den senare ba-
rockens måleriskt och mäktigt byggda
Rom, torg med kyrkfasader af St. Peters
art, rundtempel och släkthus med vapen-
sköldar öfver pilasterportalerna eller gatu-
kurvor med konkavt krökta palats, pelar-
prydda portiker, statyer i nischer och

sig kring den bedröfliga slutscenen af
ynglingens snedsprång, när han fattig
och skymfad jagas från sina damers mer
glada än dygdiga hus. Den gödda kalf-
vens slakt försiggår på en lotringsk egen-
doms baksida med alla dess pittoreska
lokaliteter, utrymmen för tjänstefolk, krea-
tur och fjäderfä, och i hvarandra myn-
nande gårdar. De stora loggiorna, i hvilka
gästabudsborden dukats vid den förlorade
sonens återkomst, rymma slutligen en
hel flamländsk festbankett. Med ett ord,
de mindre än brefkort små bladen med
sina minimala men graciösa gestalter

Per* a ce latour fair tiicr Le Vicau ^çras,

naiif vourfonjils 7iy Se*s /oinøj ny ses bras.
Cum pmaJegeltep Orrael c^cu

SLAKTNINGEN AF DEN GÖDDA KALFVEN. UR BILDFÖLJDEN »DEN FÖRLORADE SONENS HISTORIA»

obelisker. Tager man slutlänken i hans
konstnärsutveckling, den förtjusande följ-
den af etsningar öfver den förlorade
sonens historia från Callots sista lefnads-
år, hvilar dessa blads största behag på
alla rumsförhållandens utomordentliga luf-
tighet och frihet. Salen i den förlorade
sonens barndomshem är slottslikt hög i
taket och utandas en förnäm svalka.
Landthuset, där unga herrn förslösar sitt
arf med de angenäma men bedrägliga
tärnorna, har vida gårdsplaner och träd-
gårdsanläggningar med springbrunnar och
lusttempel. Ett stort, med den sirligaste
säkerhet tecknadt gatuperspektiv öppnar

öppna öfverallt fria rymder och ljusa
perspektiv, i hvilka blicken med välbehag
fördjupar sig.

Jag har länge dröjt vid denna sida,
ty det är den som gör Callot så ena-
stående i den lilla framställningens konst
och genom hvilken han höjer sig högt
öfver sina föregångsmän bland de tyska
småmästarne, hos hvilka känslan för rum-
mets betydelse så sällan tager lefvande
uttryck. Äfven den bland dem, som
härutinnan haft säkrast instinkt, Hans
Sebald Beham, hos hvilken fjärrblickens
och den fria omgifningens verkan icke
sällan får vacker, konstnärlig tolkning,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0386.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free